כחלק ממערך התמיכה בתלמידים משולבים, תלמיד שרמת תפקודו מחייבת זאת, זכאי לקבל תמיכה אישית של סייעת (כולל בקייטנות הקיץ)
חל איסור מוחלט על ההורים להעסיק סייעות באופן פרטי או לממן מכיסם שעות סיוע לילדם
הרשויות המקומיות הן האחראיות על העסקת הסייעות
הזכאות לתמיכת סייעת נבדקת מחדש בכל שנת לימודים
למידע נוסף ראו בפורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים באתר משרד החינוך

תקציר

משרד החינוך מממן סייעות לילדים מגיל 3 ומעלה המשולבים בחינוך הרגיל, אם הם לומדים במוסד חינוכי מוכר עם סמל מוסד (לא בהכרח מוסד רשמי כמו גן עירוני או בי"ס ממלכתי).

דוגמה
ילד המשולב בגן פרטי "מוכר שאינו רשמי" עשוי להיות זכאי לליווי של סייעת.
  • אופי הסיוע שייקבע והיקף השעות תלוי בסוג המוגבלות של כל ילד, בצרכיו ובתקציב.
  • תפקידי הסייעת: לעזור לילד להתנהל בזמן השיעור ובהפסקה, לתת סיוע פיזי ולימודי וסיוע בתיווך חברתי.
  • העסקת הסייעת הינה באחריות הרשות המקומית בה מתגוררת המשפחה.‏
  • הזכאות לתמיכה של סייעת נבדקת מחדש בכל שנת לימודים.‏
  • לסיוע רפואי עבור ילדים שלומדים בחינוך הרגיל שלא במסגרת תוכנית השילוב, ראו: סייעת רפואית לילדים הלומדים בחינוך הרגיל.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

אישור הזכאות

  • הדיון בצורך של הילד בסייעת יתקיים בישיבת הצוות הרב-מקצועי של המסגרת החינוכית. הורים המעוניינים בסייעת לילדם, צריכים להעלות את בקשתם במסגרת הדיון.
  • מומלץ להורים להביא המלצה ‏בכתב על הצורך בסייעת מגורם מאבחן או מטפל המכיר את הילד.‏
  • הצוות הבין מקצועי ידון בשילוב הסיוע כחלק מהתוכנית החינוכית היחידנית.

הקצאת השעות

  • כל מחוז מקבל מכסת שעות עבור סיוע אישי, כאשר הקצאת השעות מתבצעת על-ידי המתי"א (מרכז התמיכה הישובי/אזורי), באמצעות הפיקוח ונציגי הרשות המקומית.‏
  • ההקצאה לשעות סייעת נעשית בהתאם לסדר העדיפויות הבא:
    1. תלמידים עם נכויות פיזיות קשות הלומדים בבתי ספר רגילים וזקוקים לליווי ‏אישי או סיוע פיזי נמצאים בעדיפות ראשונה.
    2. ילדים עם תסמונת דאון, ילדים על הספקטרום האוטיסטי וילדים עם בעיות ‏התנהגות קשות נמצאים בעדיפות שנייה.

איתור סייעת

  • בחלק מהרשויות המקומיות מציעים להורים סייעות מתוך ‏מאגר כוח אדם, ובחלקן מתבקשים ‏גם ההורים למצוא אותן בעצמם. לעתים ההורים מעדיפים להביא סייעת מטעמם.‏
  • כאשר הורים מתקשים לפנות ולשכנע אנשים שיעבדו עם ילדם, בייחוד במצב של ילד עם נכות פיזית ‏קשה או בעיות התנהגות, רצוי לבקש סיוע מהרשות המקומית, מ‏בית הספר המשלב, מאנשי מקצוע, מטפלים ומכרים. כמו כן ניתן לפנות להתייעצות לארגוני הסיוע המפורטים למטה.
  • התכונות הנדרשות לתפקיד סייעת:
    • רצון, נכונות וגישה מתאימה לעבוד עם ילדים.
    • יכולת (פיזית ורגשית) לטפל בצרכיו המיוחדים של הילד.
    • רצוי ניסיון ו/או ידע בסיסי בתחום החינוך/הטיפול/הסיעוד (בהתאם לנדרש ‏מהסייעת עבור הילד המסוים).
    • יכולת של קשר טוב עם הצוות החינוכי המטפל בילד ועם ההורים.
  • הסייעת לא תמיד חייבת להיות אשת מקצוע. היא (או הוא) יכולים להיות גם כל אדם עם ‏נכונות ויכולת למידה.
  • מבחינת ההורים חשוב שהסייעת תהיה אמינה ורגישה, שיוכלו לסמוך עליה שתדאג לצרכים של ‏הילד, ותקדם את שילובו בחברת ילדים רגילים.‏

היעדרות מבית הספר

  • ילדים המקבלים סייעת אישית על בסיס של מספר שעות קבוע מידי יום ונעדרים מבית ‏הספר, יכולים להגיע להסדר בתיאום עם הסייעת שתשלים את השעות ביום אחר.
  • יחד עם ‏זאת, גמישות זו אינה מעוגנת בשום הנחיה של משרד החינוך. רשמית, ‏אם ילד לא הגיע ביום שיש לו סייעת, הוא "הפסיד" את שירותיה.‏

סייעת בצהרון

  • תלמידים שזכאים לפחות ל-8 שעות סיוע של סייעת שילוב יכולים לקבל תמיכה זו גם במסגרת צהרונים המסובסדים על-ידי משרד החינוך ("צהרוני ניצנים").
  • כדי לקבל שעות סייעת במסגרת הצהרון יש למלא טופס בקשה ולהגיש אותו לרשות המקומית.
  • הסייעות שמיועדות לתלמידים הזכאים הן בנוסף לצוות החינוכי הנדרש, ואינן יכולות לשמש כחלק או במקום הצוות החינוכי הקבוע של הצהרון.
  • על הרשות המקומית לפעול ככל יכולתה כדי על-מנת להעסיק סייעות שילוב כמספר הילדים הזכאים.

סייעת בחופשת הקיץ

  • בעקבות הסדר של משרד החינוך ‏ונציגי מרכז השלטון המקומי, ‏תלמידים הזכאים לסייעת במהלך שנת הלימודים יוכלו לקבל תמיכה ‏זו גם בקייטנות במהלך חופשת הקיץ.
  • לשם כך נדרש שלקייטנה יהיה רישיון והיא תהיה מוכרת ‏על-ידי הרשות המקומית. ‏
  • הורים שילדיהם קיבלו סייעת במהלך השנה נדרשים לפנות לרשות המקומית לצורך ‏הסדרת המשך עבודתה של הסייעת גם בקייטנה. רצוי שהפנייה תיעשה כחודש לפני מועד ‏תחילת הקייטנה, כדי שביום הראשון לקייטנה כבר תהיה לילד סייעת באישור.
  • במקרה שהסייעת הקבועה לא פנויה לעבודה במהלך החופשה, תלווה את הילד ממלאת המקום של הסייעת במהלך שנת הלימודים הרגילה. אם גם ממלאת המקום אינה פנויה, תלווה את הילד סייעת שיש לה ניסיון קודם בעבודה עם תלמידים בעלי לקויות דומות ועם גילאים דומים שאינה עובדת בקביעות באותה מסגרת.
  • האישור הסופי להעסקת הסייעת בקייטנה ניתן ע"י הרשות ‏המקומית.‏
  • במקרים שבהם הרשויות המקומיות מציבות קשיים בפני ההורים, כדאי לפנות לסיוע משפטי מאחד מארגוני הסיוע.

חשוב לדעת

  • פעוטות עד גיל שלוש עם צרכים מיוחדים המשולבים במסגרת רגילה, יכולים לקבל ליווי של סייעת באמצעות משרד הרווחה. לפרטים נוספים, ראו סייעת לשילוב פעוטות עם צרכים מיוחדים במעונות יום ומשפחתונים.
  • אין זכאות לסייעת למצבים זמניים. בעיקרון, אם רופא קבע שהילד יכול לשהות בגן או בבית הספר, לא ניתן שלא לקבלו, ועל הצוות יהיה לסייע לו אם יידרש.
  • במקרים חריגים גם תלמידים הלומדים בחינוך המיוחד יוכלו לקבל סייעת אישית. לצורך כך יש לפנות למפקחת החינוך המיוחד של המסגרת החינוכית. לקריאת פסק דין בנושא.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים