לאחר שהוגשה בקשה למתן צו ירושה וניתן הצו, אפשר להגיש בקשה לתיקונו
את הבקשה יש להגיש לרשם לענייני ירושה באופן מקוון (מרחוק) או בהגשה ידנית (פירוט בהמשך)
אם הוגשה בקשה לקבלת הצו אך הצו טרם ניתן, יש להגיש התנגדות כדי לתקנו
הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה בסך 562 ₪ (נכון ל-2024)
למידע רשמי ראו אתר הרשם לענייני ירושה
תקציר
כל יורש שמופיע בצו ירושה שניתן על-ידי הרשם לענייני ירושה רשאי להגיש בקשה לתיקונו.
- את הבקשה יש להגיש לרשם לענייני ירושה באופן מקוון (מרחוק) או במסירה ידנית במשרדי הרשם (פירוט בהמשך).
אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים
- את הבקשה לתיקון צו ירושה יכול להגיש יורש על פי הצו וכן כל מי שנפגע מצו הירושה שניתן (למשל נושה של המוריש או אפילו נושה של אחד היורשים).
למי ואיך פונים
- תחילה, יש להסדיר את תשלום האגרה עבור הגשת הבקשה (פירוט בהמשך).
- את הבקשה המלאה, בצירוף המסמכים הנדרשים, ניתן להגיש באחת מהדרכים הבאות:
- באופן מקוון (הדרך המומלצת) באמצעות המערכת המקוונת של הרשם לענייני ירושה. יש לבחור בלשונית "איתור בקשות", להזין את פרטי המנוח ולעקוב אחר ההנחיות.
- בעמדות קבלת קהל במשרדי הרשם לענייני ירושה במחוז שבו ניתן הצו בימים ב' ו- ד' בין השעות 12:30-08:30, בזימון תור מראש בלבד.
- במשלוח בדואר למשרדי הרשם לענייני ירושה במחוז שבו ניתן הצו.
- על מגיש הבקשה לשלוח העתק של הבקשה והמסמכים גם לכל אחד מבעלי הדין (יורשים נוספים, אחרים ובעלי העניין).
תשלום אגרה
- הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה בסך 562 ₪ (נכון ל-2024).
- ניתן לשלם את האגרה באחת מהדרכים הבאות:
- באופן מקוון (הדרך המומלצת) באמצעות שירות התשלומים הממשלתי.
- בבנק הדואר באמצעות שוברים שניתן לקבל לאחר פנייה למוקד השירות והמידע של הרשם לענייני ירושה בדוא״ל Moked-Yerushot@justice.gov.il.
- בעמדות תשלום אוטומטיות (באמצעות כרטיס אשראי) שממוקמות בעמדות קבלת הקהל של הרשם לענייני ירושה.
מילוי הבקשה והגשתה
- יש לנסח מסמך בקשה שיכלול, בין היתר, את הפרטים והמסמכים הבאים:
- שם ומספר תעודת הזהות של המבקש.
- שם ומספר תעודת הזהות של המנוח.
- שמות ומספרי תעודת הזהות של כל מי שמופיע בצו.
- פירוט הבקשה עצמה ומסמכים שתומכים בה (אם יש צורך בכך).
- תצהיר מאומת בפני עורך-דין שתומך בעובדות שצוינו בבקשה.
- קבלה/אישור על תשלום אגרה.
- ייפוי כוח - אם המבקש מיוצג על ידי עורך-דין.
- את הבקשה המלאה בצירוף כל המסמכים שנדרשים, יש להגיש באחת הדרכים שמפורטות מעלה.
שלבי ההליך
- לאחר הגשתה, הבקשה מועברת לבדיקת גורם מקצועי (עוזר הרשם לענייני ירושה או בא כח היועץ המשפטי לממשלה).
- עותק של הבקשה יישלח בדואר רשום לכל יורש שמופיע בצו, שיוכל להגיש את תגובתו בתוך 14 ימים.
- לאחר שיחלוף המועד להגשת התגובה, תינתן החלטת הרשם (קבלה או דחיית הבקשה) או שהרשם יעביר את הבקשה לבית-המשפט לענייני משפחה כדי שיכריע בה.
- הודעה על החלטה בבקשה או על העברת הבקשה לבית משפט תישלח למגיש הבקשה.
חשוב לדעת
- ניתן לאתר מידע ופרטים אודות תיקים ובקשות שהוגשו לרשם לענייני ירושה באמצעות המערכת המקוונת.
- לכל מסמך שמוגש לרשם לענייני ירושה שכתוב בשפה זרה (למעט אנגלית), יש לצרף תרגום לעברית או לערבית, מאושר בידי נוטריון (הרשם לענייני ירושה רשאי להורות כי יש לתרגם גם מסמך הכתוב באנגלית).
- אם שולמה האגרה עבור הגשת הבקשה ולא נעשה באגרה שימוש, ניתן להגיש בקשה לקבלת החזר כספי.
- יש לוודא שעל המחשב מותקנת הגרסה הנוכחית של Acrobat Reader שמאפשרת שימוש במסמכים בפורמט PDF, הפורמט היחידי שנתמך בהליך הגשת הבקשה ומסמכים מקוונים אחרים.
- הרשם לענייני ירושה מפעיל מרכז שירות ומידע: בטלפון *2416 מענה 24 שעות ביממה ומענה אנושי בימים א'- ה' בשעות 16:00-08:00 ובדוא"ל: Moked-Yerushot@justice.gov.il.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק הירושה - סעיף 72
- תקנות הירושה - תקנה 27
הרחבות ופרסומים
- ירושה באתר הרשם לענייני ירושה