אזהרה
שימו לב - דף זה הינו עדיין בשלב טיוטה ולא שוחרר לציבור
אין להסתמך על תוכנו בשום אופן
תקנות הגנת הצרכן מאפשרות לצרכן לבטל עסקה צרכנית שנעשתה בבית העסק באופן חד-צדדי וללא מתן סיבה
אם סיבת הביטול היא לא פגם במוצר או אי-התאמה, בית העסק רשאי לדרוש דמי ביטול עבור ביטול העסקה
לרשימת שאלות נפוצות לחצו כאן


אזהרה
המידע בדף זה מתייחס לביטול עסקאות שנעשו בבית העסק בלבד
למידע על ביטול עסקה שנעשתה באינטרנט או בטלפון ראו ביטול רכישה שנעשתה באינטרנט או בטלפון והחזרת המוצר.

צרכן זכאי, בתנאים מסוימים, להתחרט ולבטל עסקאות צרכניות מסוימות באופן חד-צדדי וללא סיבה כלשהי, ולקבל את כספו בחזרה.

  • התקנות קובעות אילו עסקאות שנעשו בבית העסק ניתן לבטל ומהו פרק הזמן שבו ניתן לבטל את העסקה.
  • כמו כן, נקבעו בתקנות מקרים שבהם לא ניתן לבטל עסקאות. לפרטים נוספים, ראו עסקה צרכנית שלא ניתן לבטל.
  • בנסיבות ובמקרים מסוימים, ייתכן שיתאפשר ביטול עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי-אספקת סחורה או הטעיה של הלקוח).
    • במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול. למידע על גופים שניתן לפנות אליהם לסיוע, ראו בפורטל צרכנות.

מי זכאי?

  • כל צרכן, כאשר מתקיימים התנאים הבאים:
    1. ערך המוצר שנרכש עולה על 50 ₪.
    2. המוצר לא נפגם והרוכש לא עשה בו כל שימוש (חיבור של המוצרים לחשמל, גז או מים ייחשב כשימוש בהם). לרוב, החזרת המוצר תהיה באריזה המקורית. גם אם האריזה נפתחה, היא עדיין מספקת הוכחה לכך שלא נעשה שימוש במוצר.
    3. המוצר הוחזר לעסק.

תנאים לביטול העסקה בהתאם לסוג המוצר

  • ברכישת המוצרים הבאים ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים (ראו "הימים הנספרים" בהמשך) מהיום שבו הצרכן קיבל את המוצר (פתיחת האריזה המקורית לא נחשבת כשימוש או כגרימת פגם למוצר, אלא אם כן יוכח אחרת. חיבור של המוצרים לחשמל, גז או מים ייחשב כשימוש בהם):
    • ריהוט.
    • ציוד לבית ולגן, למעט כלי אוכל לא ארוזים.
    • מכשירים חשמליים ואלקטרוניים, כולל ציוד קצה (מודם, טלפון סלולרי, ממיר, צלחת לוויין).
    • מוצרים הארוזים באריזתם המקורית וכל זמן שהאריזה לא נפתחה על-ידי הצרכן.
    • מוצרים שהוזמנו על-ידי הצרכן ועדיין לא סופקו לו, גם במקרה שבו הסיבה לעיכוב היא שהמוצר אזל מהמלאי ויש לייצר אותו או להזמין אותו, אלא אם הייצור או ההזמנה נעשו על-פי מידות מיוחדות.
    • מטהר מים ומתקן למים מינרליים.
    • שעונים.
  • ברכישת המוצרים הבאים ניתן לבטל את העסקה עד תום יומיים מיום הרכישה, לא כולל ימי מנוחה (בתנאי שתווית המחיר על המוצר לא הוסרה):
    • ביגוד.
    • הנעלה.
  • ברכישת המוצרים והשירותים הבאים ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים (ראו "הימים הנספרים" בהמשך) מיום עשיית ההסכם, בתנאי שהביטול ייעשה לפחות 14 ימי עסקים לפני מועד תחילת השירות:
    • שירותי הארחה, נסיעה, נופש ובילוי (אם אינם מתבצעים במלואם מחוץ לישראל).
    • חוגים וקורסים, פרט לקורס פסיכומטרי שעבורו קיימות הוראות ספציפיות בחוק הפיקוח על מכונים פסיכומטריים.
  • ברכישת המוצרים והשירותים הבאים ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים (ראו "הימים הנספרים" בהמשך) מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך גילוי נאות (לפי המאוחר), בין שהוחל במתן השירות או לא, גם כאשר העסקה היא לתקופה קצובה:
    • שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה, כולל טיפולי הסרת שיער.
    • עסקת נופש ארוכת טווח הנמשכת על פני תקופה העולה על שנה, שבה הצרכן מקבל תמורת תשלום בעיקר את הזכות לקבל הנחות או הטבות הנוגעות ללינה בנוסף על השירותים האחרים (למשל נסיעה), זאת בשונה מעסקה לרכישת דירת נופש.
    • חברות או מינוי במועדון הנחות.
    • שירותי טלפוניה נייחת.
    • שירותי טלפוניה ניידת.
    • שירותי אינטרנט.
    • שירותי כבלים ולווין.
    • חברות או מינוי במועדון כושר כולל מועדון בריאות/ספא.
    • חברות או מינוי במועדון היכרות ושידוכים.
    • מינוי להגרלות והימורים.
  • במקרים הבאים, פרק הזמן שבו ניתן לבטל את העסקה הוא בתוך 14 יום (החל מהיום למחרת וכוללים ימי מנוחה, פגרה או שבתון) מקבלת המוצר:
    • מוצרים ושירותים הנמכרים במסגרת אירוע הצגה (פרזנטציה), אירוע שבמהלכו מזמין העוסק צרכנים כדי להציג מוצר או שירות שהוא מעוניין למכור (זאת בשונה מעסקת רוכלות שחל עליה ההסדר הספציפי בסעיף 14 לחוק הגנת הצרכן).
    • אירועים הכוללים חלוקת מתנות או הגרלה נושאת פרסים.
    • אם מדובר בשירות יש לבטל בתוך 14 ימים (ראו "הימים הנספרים" בהמשך) מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה או "מסמך גלוי נאות" בכתב, לפי המאוחר בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו, גם אם העסקה היא לתקופה קצובה.
    • כאשר מדובר בשירות חד-פעמי, יש לבטל בתוך 14 ימים (ראו "הימים הנספרים" בהמשך) מיום עשיית העסקה ועד שני ימי עסקים לפני מועד תחילת השירות.
  • ברכישת רכב חדש מיבואן, ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים (ראו "הימים הנספרים" בהמשך) מיום עשיית העסקה, בתנאי שהרכב לא נרשם על שם הצרכן במשרד הרישוי (לא חל על רכב יד שנייה).
  • ברכישת תכשיט שהמחיר ששולם תמורתו לא עולה על 3,000 ₪, ניתן לבטל את העסקה עד תום שני ימי עסקים מיום הרכישה.
  • לא ניתן לבטל עסקאות מסוימות, כגון: רכישת מזון או תוספי מזון, מוצרים הניתנים להעתקה או שכפול, הלבשה תחתונה, שירותי נופש בחו"ל, מוצרים שיוצרו לפי מידות מותאמות לצרכן, תכשיטים היקרים מ-3,000 ₪ ועוד. לרשימה המלאה של העסקאות שלא ניתן לבטל ראו עסקה צרכנית שלא ניתן לבטל.

הימים הנספרים

  • הימים נספרים החל מהיום למחרת וכוללים ימי מנוחה, פגרה או שבתון (בתנאי שהם לא הימים האחרונים בתקופה).

תהליך מימוש הזכות

  • צרכן המבקש לבטל עסקה, חייב להציג לעוסק את אחד האישורים הבאים:
    • חשבונית.
    • סרט קופה.
    • פתק החלפה המעיד על עצם ביצוע העסקה עם העוסק ומועד ביצועה.
  • צרכן שלא יכול להציג אחד משלושת אלה נדרש להציג הוכחה אחרת לעצם ביצוע העסקה, מועד ביצוע העסקה, הסכום ששולם תמורתה ואמצעי התשלום.
  • כאשר צרכן מממש את זכותו לביטול העסקה, מתקיימת השבה הדדית בין הצדדים - העוסק משיב לצרכן את התמורה או מבטל את החיוב (בניכוי דמי ביטול) ואילו הצרכן ישיב את המוצר באופן הבא:
    • אם העסקה היא לרכישת מוצר, עליו להחזירו לעוסק.
    • אם הצרכן נדרש לרכוש מוצר לצורך קבלת שירות, למשל ממיר בעסקה לרכישת שירותי כבלים ולוויין - הצרכן זכאי להחזיר את המוצר גם אם נעשה בו שימוש, כל זמן שלא נפגם.
    • אם בוצעה בבית הצרכן התקנה של מוצר המשמש למתן השירות, על הצרכן להשיב לעוסק את דמי ההתקנה בסכום שלא יעלה על 100 ₪.
  • צרכן שביטל עסקה מתמשכת שביצועה החל, ישלם לעוסק את התמורה היחסית עבור השימוש שעשה בשירות. למידע נוסף ראו ביטול עסקה מתמשכת.
  • השבת התמורה לצרכן תתאפשר אצל העוסק או באחד מהסניפים או נקודות המכירה של העוסק.
  • לא ניתן יהיה לקבל את התמורה אצל זכיין של העוסק, כל זמן שהזכיין הציג במקום בולט הודעה על כך כי הסניף שייך לזכיין ולא לעוסק עצמו. זכיין, על-פי התקנות, הוא בעל זכות שימוש בשם העוסק, המקיים מערכת חשבונאית נפרדת.
  • אם העסק מסרב לבטל את העסקה, הצרכן רשאי להגיש תביעה לקבלת ההחזר וכן פיצוי עונשי של עד 10,000 ₪, בהתאם לקביעת בית המשפט.

אופן החזרת התמורה

עסקה לרכישת מוצר או שירות חד-פעמי

  • החזרת התמורה תתבצע במעמד ביטול העסקה, ככל הניתן, או במועד הקרוב לכך, ולא לאחר יותר מ-7 ימי עסקים.
  • התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
    • תשלום במזומן יוחזר במזומן או בצ'ק מזומן.
    • תשלום בצ'ק שנפרע יוחזר במזומן או בצ'ק מזומן בתוך 5 ימי עסקים מהמועד שנפרע הצ'ק.
    • בתשלום בכרטיס אשראי, העוסק יבטל את החיוב אצל חברת האשראי.
    • בתשלום בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה, יושב הסכום במזומן או בצ'ק מזומן, או שהעוסק יודיע לחברת האשראי על ביטול העסקה וזו תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן באופן מיידי בסכום החיוב. אם החברה לא יכולה לזכות את הצרכן מפני שלא יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בצ'ק מזומן.

עסקה מתמשכת

שובר זיכוי

  • במקרים שבהם הצרכן אינו זכאי להחזר כספי, המוכר רשאי לתת לצרכן שובר זיכוי. הכוונה למקרים שבהם הצרכן לא זכאי לבטל את העסקה לפי החוק או שחלף מועד להחזרת המוצר על פי החוק.
דוגמה
אם חנות מאפשרת לבטל עסקה אחרי יותר מ-14 יום - אם העסקה בוטלה לאחר יותר מ-14 יום היא רשאית להחזיר לצרכן שובר זיכוי.
  • כאשר בית העסק נותן שובר זיכוי, עליו לעמוד בתנאים הבאים:
    1. השובר יודפס או ייכתב באופן שימנע את מחיקת הכתוב בו;
    2. הסכום שנקוב בשובר הזיכוי יהיה הסכום ששולם בעת ביצוע העסקה;
    3. שובר הזיכוי יהיה תקף לשנתיים לפחות מיום מסירתו. על השובר תצויין תקופת תוקף השובר.
    4. אסור להתנות את מימוש שובר הזיכוי בהצגת החשבונית שניתנה לצרכן בעת ביצוע העסקה;
    5. אסור לקבוע תנאים המגבילים את האפשרות לממש את השובר (למשל, הגבלת מימוש השובר במבצעים)
  • כאשר מממשים שובר זיכוי במחיר שנמוך מהסכום הנקוב בשובר - אם ההפרש לא עלה על 5% מסכום השובר או על 100 ₪, לפי הנמוך מביניהם, הצרכן זכאי לקבל את העודף במזומן. לדוגמה, אם סכום השובר הוא 100 ₪ והצרכן השתמש בשובר כדי לרכוש מוצר בסכום של 95 ₪ - הוא זכאי לקבל את העודף במזומן. אם ההפרש עולה על 5% מסכום השובר - העוסק רשאי לתת את העודף בצורת זיכוי.

דמי ביטול

  • ביטול עסקה מאפשר לעוסק לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר המוצר/השירות או 100 ₪, לפי הסכום הנמוך מביניהם.
  • במקרה שהעסקה נעשתה בכרטיס אשראי, והעוסק הוכיח לצרכן שחברת כרטיסי האשראי או גוף אחר גבו ממנו תשלום בעד סליקת כרטיס האשראי בגין העסקה שבוטלה, באפשרות העוסק לחייב את הצרכן גם בתשלום שנגבה ממנו.
  • אם ביטול העסקה נעשה בשל פגם במוצר או אי-התאמה, לא ניתן לנכות דמי ביטול.

חשוב לדעת

  • על עסקאות מיוחדות כמו עסקת מכר מרחוק (עסקה הנעשית דרך האינטרנט), עסקה ברוכלות ויחידות נופש, חלות ההוראות הספציפיות בחוק הגנת הצרכן ולא תקנות אלה.
  • אם העסק פועל בניגוד להוראות החוק והתקנות, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה, או לפנות לקבלת סיוע מארגון אמון הציבור.

שאלות נפוצות

בתוך כמה ימים ממועד הרכישה אפשר לקבל את הכסף בחזרה ומתי מקבלים רק זיכוי?

תלוי בסוג המוצר. לדוגמה: ביגוד והנעלה אפשר להחזיר ולקבל את הכסף בתוך יומיים ממועד הקנייה; מכשירים חשמליים, ריהוט ושעונים – בתוך 14 יום. על בית העסק להחזיר את התמורה ככל הניתן במועד שבו בוטלה העסקה, ובכל מקרה עד 7 ימי עסקים לאחר מכן. לפירוט סוגי המוצרים ופרק הזמן שבו ניתן לבטל את רכישתם ראו רשימה למעלה. המוכר יכול לתת שובר זיכוי רק במקרים שבהם הצרכן אינו זכאי לקבל החזר כספי: למשל במקרים שהצרכן אינו זכאי לבטל את העסקה או שחלף המועד להחזרת המוצר.

קיבלתי זיכוי. עד מתי אפשר לממש אותו?

אם בית העסק בחר לתת שובר זיכוי, תוקפו צריך להיות שנתיים לפחות מהיום שניתן לקונה. כמו כן, אסור לקבוע תנאים המגבילים את אפשרות המימוש (למשל, הגבלת השימוש במבצעים).

כיצד מחשבים את פרק הזמן להחזרת המוצר? האם סופרים רק ימי עבודה?

הימים נספרים מהיום שלאחר הרכישה, והם כוללים ימי מנוחה, שבתון או פגרה, אלא אם כן הם בסוף התקופה. כלומר, אם היום ה-14 הוא יום שבת, הוא לא ייחשב בספירה, והיום האחרון יהיה יום ראשון.

איבדתי את הקבלה. אם שילמתי בכרטיס אשראי, האם זו הוכחה מספקת?

בעיקרון, יש להציג פתק החלפה, סרט קופה או חשבונית. אם אין ברשותך אחד מאלה, אפשר להציג הוכחה אחרת, ובתנאי שיש בה פרטים המעידים על ביצוע העסקה: המועד שבו התבצעה, הסכום ששולם ואמצעי התשלום.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

תודות

פרסומים והרחבות