אזהרה
שימו לב - דף זה הינו עדיין בשלב טיוטה ולא שוחרר לציבור
אין להסתמך על תוכנו בשום אופן
שכירים או גמלאים שיש להם מקורות הכנסה מכמה מקורות, יכולים לערוך תיאום מס ובכך להימנע מתשלום מס עודף
כאשר חל שינוי בהכנסות במהלך שנת המס ניתן לבצע תיאום מס חדש
לשכירים העורכים תיאום מס הכנסה מומלץ לערוך גם תיאום ניכויים מול המוסד לביטוח לאומי כדי להימנע מתשלום דמי ביטוח גבוהים מהנדרש

אם אתם משתכרים מכמה מקורות, אתם רשאים לערוך תיאום מס ובכך להימנע מתשלום מס עודף במשך שנת המס.

  • ניתן לערוך תיאום מס בכל עת במהלך שנת המס וכל עוד לא הסתיימה שנת המס.
  • לאחר תום שנת המס אין אפשרות לבצע תיאום. אם שיעור המס שנוכה משכר העובדים היה גבוה מהסכום שבו היו חייבים על-פי החוק, ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים מתום שנת המס.
  • ניתן לבצע תיאום מס מקוון לכל סוגי ההכנסות וההקלות במס. היכנסו לקישור הבא.
  • למידע נוסף ראו באתר רשות המסים.

מי זכאי לערוך תיאום מס?

  • שכירים המועסקים ביותר ממקום עבודה אחד בשנת המס.
  • שכירים שהחליפו מקום עבודה במהלך שנת המס.
  • שכירים שיש להם כמה מקורות הכנסה שונים החייבים במס במהלך שנת המס, גם אם לא בתקופות חופפות, כגון דמי לידה, דמי אבטלה.
דוגמה
  • עובדת שהייתה בחופשת לידה מתחילת שנת המס וקיבלה דמי לידה באותה שנה, צריכה לבצע תיאום מס בשל ההכנסות מדמי הלידה וההכנסה מהעבודה, ולמסור את התיאום למעסיק עם חזרתה לעבודה.
  • עובד שיקבל דמי אבטלה ומצא עבודה חדשה צריך לבצע תיאום מס בשל ההכנסה מדמי האבטלה וההכנסה מהעבודה החדשה, ולמסור את התיאום למעסיק החדש.
שימו לב
  • עובדים עצמאים שיש להם כמה מקורות הכנסה מלבד ההכנסה מהעסק, יכולים לעשות תיאום מס רק עבור ההכנסות שאינן מעסק, למשל: אם הם עובדים כשכירים ב-2 מקומות עבודה בנוסף להיותם עצמאיים, הם יוכלו לעשות תיאום מס עבור הכנסותיהם כשכירים.
  • עבור הכנסה מעסק ניתן לבקש הקלות אחרות, כגון: הקטנת תשלום מקדמות או הקטנת גובה הניכוי במקור וכו'. למידע נוסף ראו תשלומי מס הכנסה המוטלים על עסק עצמאי שאינו חברה.

שלבי ההליך

  • ניתן לערוך תיאום מס כל עוד לא הסתיימה שנת המס.
  • ניתן לערוך את התיאום כבר בתחילת שנת המס ואף לפני קבלת המשכורת הראשונה ממקומות העבודה. לשם כך העובדים צריכים לציין את מספר תיק הניכויים של כל אחד מהמעסיקים. ניתן לברר את המספר במקום העבודה.
  • אם במהלך שנת המס חל שינוי במקומות העבודה או בהכנסותיהם של העובדים, ניתן לבקש תיאום מס חדש.
  • מי שעבדו בשני מקומות עבודה וערכו תיאום מס בשנה מסוימת, חייבים לערוך תיאום מס חדש בתחילת שנת המס החדשה, גם אם הם ממשיכים לעבוד באותם מקומות עבודה. תיאום המס של השנה שעברה אינו מוארך באופן אוטומטי.
  • ברוב מקומות העבודה מקובל להמשיך לנכות מס הכנסה על פי תיאום המס של השנה שעברה, באופן זמני עד להמצאת תיאום מס חדש (לרוב עד סוף חודש פברואר). אם העובדים לא יערכו תיאום מס חדש עד למועד זה, ינוכה להם מס בשיעור המרבי - כולל ניכוי מס רטרואקטיבי מתחילת השנה.

תיאום מס באופן מקוון

  • מאוקטובר 2021 ניתן לערוך תיאום מס מקוון לכל סוגי ההכנסות וההקלות במס.
  • התיאום נעשה באמצעות יישום באתר רשות המסים, המאפשר גם לערוך סימולציה לחישוב מס.
  • יש להירשם תחילה למערכת ולקבל קוד אישי, שישמש לזיהוי בכל המערכות המקוונות של רשות המסים.
  • המערכת מציגה למגישי הבקשה את ההקלות שבאפשרותם לבקש ומסמנת את אלה הרלוונטיות להם, בהתאם למידע הקיים במאגרי רשות המסים, כגון נקודות זיכוי עבור ילדים.
  • ברוב המקרים יתקבל אישור מיידי על תיאום המס.
  • במקרים שבהם נדרש טיפול משרדי, האישור יונפק בתוך עד 5 ימי עבודה ולפונים תישלח הודעה עם קישור לאישור.
  • לאחר שיתקבל האישור, ניתן להעבירו למעסיק הרלוונטי.

פנייה בכתב

  • ניתן לפנות בכתב אל פקיד השומה באזור המגורים.
  • יש למלא טופס 116 - "בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס על ידי פקיד השומה".
  • ניתן גם להגיש את הבקשה לתיאום ללא טופס 116, אולם במקרה כזה יש לפרט לגבי כל אחד ממקומות העבודה שבהם מועסקים את הפרטים הבאים:
    1. שם המעסיק.
    2. מספר תיק ניכויים - מספר בן 9 ספרות המשמש לזיהוי המעסיק, שרשום על גבי תלוש השכר.
    3. שכר שנתי ברוטו, הצפוי מאותו מעסיק עד סוף השנה.
    4. מספר חודשי העבודה במהלך שנת המס (במקרה שעתידים לעבוד רק בחלק מהשנה).
  • יש לצרף תלוש שכר אחרון מכל אחד ממקומות העבודה. עובדים שרק התחילו לעבוד במקום עבודה וטרם קיבלו תלוש שכר יכולים לפנות לפקיד השומה גם ללא התלוש, אך עליהם לציין במפורש את הסיבה לאי-המצאת התלוש.
  • יש לציין את פרטי העובד/ת: שם מלא, תעודת זהות וכתובת מגורים.

פנייה באמצעות מייצג מוסמך

  • תוכלו לייפות את כוחו של מייצג מוסמך (רואה חשבון או יועץ מס) לבצע את תיאום המס עבורכם.
  • המייצג יקבל מהעובד/ת את תלושי השכר והפרטים הנדרשים וידאג להגשת המסמכים לפקיד השומה.

קבלת האישורים

  • לאחר שהבקשה לתיאום מס התקבלה במשרדי פקיד השומה או נקלטה במחשבי רשות המסים, יישלחו לעובדים אישורים על אופן חישוב המס עבור כל אחד ממקומות העבודה.
  • עובדים שביצעו את תיאום המס באמצעות אתר רשות המסים יקבלו הודעה שהאישורים הופקו ויוכלו להדפיס את האישורים.
  • על העובדים להגיש את האישורים למעסיקיהם.

תיאום מס למי שמתחילים לעבוד לאחר קבלת דמי אבטלה

  • מי שקיבלו דמי אבטלה ולאחר מכן התחילו לעבוד או חזרו לעבודה (באותה שנה שבה קיבלו דמי אבטלה) צריכים לבצע תיאום מס הכנסה.
  • את תיאום המס יש לבצע באמצעות המערכת הממוחשבת באתר רשות המסים.
  • אין צורך לציין את מספר תיק הניכויים של המוסד לביטוח לאומי, אך יש לצרף את אישורי התשלום של דמי האבטלה מהמוסד לביטוח לאומי.

ערעור

  • עובדים הסבורים שנעשתה טעות בתיאום המס יכולים לפנות בבקשה מנומקת אל פקיד השומה או להגיע למשרדי פקיד השומה לבירור העניין.

חשוב לדעת

ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים