במבנה המרכזי של כל בית ספר חייבים להיות תאי שירותים נגישים לגברים ולנשים
במבנה המרכזי של כל בית ספר (שיש בו יותר מקומה אחת) חייב להיות פיר מעלית
על בית הספר לוודא את נגישותם של תלמידים עם מוגבלות גם בפעילויות חינוכיות שמתקיימות מחוץ לבית הספר, ולבצע התאמות במידת הצורך
למידע נוסף ראו באתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
תקציר
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והתקנות הנלוות אליו קובעים כללים לגבי הנגשת מוסדות חינוך.
מעלית
- בקומת הכניסה של הבניין המרכזי בכל בית ספר חייב להיות פיר מעלית (אלא אם כן יש בבניין קומה אחת בלבד הנמצאת במפלס הכניסה).
- הפיר ייבנה כך שיהיה אליו תוואי נגיש ממבנים אחרים במוסד, מכיתות הלימוד הסמוכות, מהחניה ומהחצר.
תאי שירותים
- בקומת הכניסה של הבניין המרכזי בכל בית ספר חייבים להיות שני תאי שירותים נגישים - האחד לנשים והשני לגברים.
- בבית ספר עם הפרדה בין אזורים לבנים ולבנות, יונגש תא שירותים אחד בכל אזור, בהתאמה.
- תאי השירותים ימוקמו במקום המבטיח גישה בדרך נגישה הכוללת אמצעים להתגברות על הפרשי מפלסים ומובילה ממבנים אחרים במוסד, ממרחבי הלימוד הנגישים, מהחניה ומהחצר.
- המרחק המירבי האופקי ממרחב לימוד בבניין המרכזי עד לתא השירותים הנגיש הקרוב לא יעלה על 80 מטרים.
הנגשות פרטניות לאנשים עם מוגבלות
- בנוסף להנגשות הכלליות, תלמיד עם מוגבלות וכן הורה או אפוטרופוס שהוא אדם עם מוגבלות זכאים להנגשת הכניסה למוסד החינוך והנגשת דרכי הגישה מהכניסה לבניין המרכזי, בין הבניין המרכזי למבנים הסמוכים, לחצר ולאולם הספורט (כולל התקנת כבשים בדרכי הגישה).
- כמו כן, יש להתקין אמצעי נגישות לאנשים עם מוגבלות בראייה ובשמיעה, לרבות התקנת אמצעי עזר ושירותי עזר. למידע נוסף, ראו:
- יש לבצע התאמות נוספות הנדרשות כדי לאפשר לתלמיד נגישות באופן סביר במוסד החינוך שבו הוא לומד.
- בהתאם לפרק ד' לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נקבעת גם זכאותו של אדם עם מוגבלות העובד במוסד חינוכי להנגשתו של המוסד עבורו.
- הנגשות נוספות נקבעו בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), תשע"ח-2018. למידע נוסף ראו התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה עם מוגבלות.
מי זכאי?
- כל תלמיד עם מוגבלות הלומד בבית ספר שהוא מוסד חינוך רשמי, מוסד חינוך מוכר, מוסד חינוך פטור ומוסד לחינוך מיוחד.
- ילד עם מוגבלות הרשום למוסד החינוך ועתיד ללמוד בו.
- הורה או אפוטרופוס של התלמיד שהוא אדם עם מוגבלות.
- עובד עם מוגבלות במוסד החינוכי.
תהליך מימוש הזכות
- לפרטים על תהליך הנגשת מוסד חינוך קיים, ראו באתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
- בהנגשה פרטנית עבור תלמיד או הורה עם מוגבלות, בית הספר יבצע את התאמות הנגישות לתלמיד הלומד בו, לתלמיד המתעד ללמוד בו ולהורה, מיד לאחר המועד שבו נודע לראשונה למוסד על רישומו של התלמיד אליו.
- ישנה אפשרות לרשום את הילד לבית הספר לפני מועד הרישום הפורמלי, כדי לאפשר די זמן לביצוע התאמות פיסיות. לפרטים נוספים, ראו רישום מוקדם למוסד חינוכי לצורך הנגשתו לילד או הורה עם מוגבלות.
- ניתן לפנות לקבלת סיוע אל היחידה המשפטית לפניות הציבור בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
גורמי ממשל
- נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
- משרד החינוך
- הרשויות המקומיות