מקבלי קצבת שאירים עם השלמת הכנסה שהגיעו לגיל פרישה זכאים להנחה של 50% בחשבון החשמל בצריכה של עד 400 קוט"ש בחודש
יש לוודא כי הזכאי להנחה רשום כלקוח בחוזה עם חברת החשמל
למידע נוסף, ראו באתר חברת החשמל


מקבלי קצבת שאירים עם תוספת השלמת הכנסה שהגיעו לגיל פרישה, זכאים להנחה בתשלום חשבון החשמל.

  • ההנחה היא בשיעור של 50% עבור 400 קוט"ש בכל חודש, ללקוח בתעריף ביתי בלבד, בבתים המשמשים למגורים בלבד.
  • היות שחשבון החשמל מגיע פעם בחודשיים, ההנחה תינתן על צריכת עד 800 קוט"ש בכל חשבון חשמל.
  • מי שמשתייך לכמה אוכלוסיות הזכאיות להנחה בחשבון החשמל (לפירוט אוכלוסיות הזכאים), יקבל את ההנחה במסגרת זכאות אחת בלבד.
שימו לב
הטבה זו ניתנת גם עבור:
  • מי שקיבלו השלמת הכנסה במשך שנתיים ולא מקבלים אותה יותר אחרי שהתחילו לקבל בתקופה שבין 01.01.2013 ל-13.06.2020 קצבת אזרח ותיק עם חצי קצבת שאירים.
  • אזרחים ותיקים שהתחילו להיות מבוטחים בביטוח פנסיוני אחרי כניסתו לתוקף של צו ההרחבה לביטוח פנסיוני (מ-01.01.2008) ועונים על כל אלה:
    1. הם ללא בני זוג
    2. הכנסתם מפנסיה לא עולה על 2,884.41 ₪ בחודש (נכון ל-2023)
    3. לפי אישור שקיבלו מביטוח לאומי הם היו זכאים להבטחת/השלמת הכנסה לולא ההכנסה מהפנסיה

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • קביעת הזכאים נעשית על-ידי המוסד לביטוח לאומי שמעביר מדי חודש לחברת החשמל קובץ מעודכן ובו שמות הזכאים.
  • בנוסף, המוסד שולח לכל זכאי הודעה על זכאותו.
  • ההנחה תינתן באופן אוטומטי רק למי שיש לגביו התאמה בין הנתונים שרשומים בחברת החשמל לנתונים שמתקבלים מהמוסד לביטוח לאומי (מי שרשום כמקבל הקצבה בפועל). ההנחה ניתנת על פי השם ומספר תעודת הזהות של הזכאי, כפי שהוא רשום בחוזה עם חברת החשמל.
  • מי שעונה על תנאי הזכאות להנחה, אולם ההנחה טרם הופיעה בחשבון החשמל שלו, יתקשר למוקד השירות הטלפוני 103 ויעדכן אצל נציג השירות את פרטיו - שם ומספר תעודת הזהות, בהתאם למספר החוזה (מספר החוזה מופיע בחשבון החשמל). אם החוזה רשום על שמו של אדם אחר, עליו לבקש כי החוזה יועבר על שמו.
  • ניתן לפנות לחברת החשמל גם באמצעות אתר האינטרנט.
  • מי שמסיבה כלשהי לא קיבל את ההנחה, רשאי לקבל את ההנחה רטרואקטיבית, עבור התקופה שהיה זכאי ושילם מחיר מלא.

בקשה להעברת החוזה בשמו של הזכאי

  • אם אין ביכולתם של הזכאים להנחה לבקש בעצמם את העברת החוזה על שמם, יש לשלוח פקס אל חברת החשמל למספר 03-7131899.
  • בפקס יש לרשום כי מבקשים להעביר את החוזה על השם של הזכאי/ת להנחה, ולציין את הפרטים הבאים:
    • מספר החוזה (מופיע בחשבון החשמל)
    • שם מלא ומספר ת"ז של הזכאי/ת להנחה (מקבל/ת הגמלה/הקצבה)
    • מספר טלפון (של הזכאי/ת או של בן משפחה)
    • שם וחתימה של הלקוח הנוכחי הרשום בחוזה
  • אם ישנו צו מינוי אפוטרופוס, יש לצרף צילום.
  • אם קיימת הוראת קבע לתשלום ומעוניינים להשאיר אותה, יש לציין זאת בבקשה.
  • לאחר שליחת הבקשה יש להמתין כ-10 דקות ולהתקשר למוקד 103 כדי לוודא שהפקס התקבל.
  • הבקשה תטופל במהלך כשני ימי עבודה.

זכאי שאינו מתגורר בדירה פרטית

  • ישנם מקבלי קצבה המתגוררים במקבץ-דיור (בית אבות, הוסטל, קיבוץ וכו'), וביחידת הדיור שלהם מותקן מונה-משנה הרושם את צריכת החשמל.
  • במקרים אלו, יש לפנות אל האחראי במקבץ-הדיור, כדי שיטפל מול חברת החשמל במתן ההנחה לזכאי.

חשוב לדעת

  • סכום ההנחה המקסימלי הוא כ-120 ₪ לחודש וכ-240 ₪ לחשבון דו-חודשי (נכון לאפריל 2023).
  • מי שעונים על קריטריונים להנחה בחשבון החשמל יותר מפעם אחת, זכאים להנחה אחת בלבד (בשיעור הגבוה מביניהן).
  • ההנחה מופיעה בחשבון החשמל בפירוט הסעיפים המרכיבים את החשבון בסעיף נפרד הנקרא "הנחה לזכאים". הסעיף מציין את סכום ההנחה שהופחת מהחשבון.
  • בגוף החשבון מפורטים אופן חישוב ההנחה, מספר יחידות קוט"ש (כמות החשמל) שעבורן ניתנה ההנחה והתעריף לקוט"ש.
  • חשבון חשמל לדוגמה (לחצו על התמונה להצגת החשבונית המלאה):

הנחה בחשבון החשמל לזכאים - חלק עליון.jpg

טיפ
  • ניתן לבקש מחברת החשמל לקבל את חשבון החשמל אחת לחודש, במקום אחת לחודשיים.
  • כמו כן, מומלץ לברר במוקד 103 של חברת החשמל אם ישנן אפשרויות נוספות להקלה בדרכי התשלום, כגון:
    • אפשרות לפרוע את תשלום חשבון החשמל באמצעות שוברי תשלום
    • ביצוע הסדרי חוב באמצעות מת"מ בפריסות לתקופות ארוכות
    • הקלה בהסדרי חוב לצרכנים בקשיים כלכליים על-ידי ביטול ריביות ועלויות גבייה.

גורמים מסייעים

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד 8840* של אגף בכיר אזרחים ותיקים אתר המוקד לאזרחים ותיקים מוקד *8840 מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים ובני משפחותיהם, למתן מידע על כלל הזכויות, השירותים וההטבות שמגיעים לאזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי זכויותיהם.
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי אתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל ולמצב הכלכלי
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
משרד הרווחה והביטחון החברתי

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים
נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה - טל: 074-7696562 אתר נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה הנציבות אמונה על אכיפת כל הקשור בשוויון בעבודה ובטיפול במקרים של אפליה אסורה
רשות האוכלוסין וההגירה - טל' ‎3450* אתר הרשות טיפול בשוהים זרים בישראל, אחריות על מתן היתרים להעסקת עובד זר בסיעוד, ניהול הפיקדון הכספי של עובדים זרים שמעסיקיהם מחויבים להפקיד לפיקדון, ופיקוח על כניסתם ויציאתם של העובדים הזרים בישראל, הוצאת תעודת פטירה ועדכון מרשם האוכלוסין


מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים