גמלת סיעוד נחלקת ל-6 רמות, בהתאם למידת תלותו של המבוטח בזולת או דרגת ההשגחה שהוא זקוק לה
גמלת סיעוד ברמה 2 מקנה למבוטחים 10 שעות טיפול שבועיות (10 יחידות שירות), או 5 שעות טיפול (יחידות שירות) למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו
ניתן לקבל עד 4 יחידות שירות בכסף (900 ₪)
למידע נוסף ראו אתר המוסד לביטוח לאומי
תקציר
רמות גמלת הסיעוד נקבעות על-פי מידת התלות של המבוטח בזולת, או מידת ההשגחה שהוא זקוק לה (בהתאם לתוצאות מבחן התלות שנערך לו).
- גמלת סיעוד רמה 2 מזכה ב-10 שעות שבועיות ("יחידות שירות") של מטפל אישי בבית (ישראלי או עובד זר), או 5 שעות - למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו.
- למי שבוחר לבקר במרכז יום, ביקור יומי במרכז שווה בערכו ל-2 שעות טיפול בבית (2 יחידות שירות).
- ניתן לבקר במרכז יום עד 5.5 ימים בשבוע, או עד 2 ימים בשבוע למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו.
- ההרכב של כלל שירותי הגמלה שיינתנו למבוטח ייקבע בהתאם לצרכיו על-ידי המוסד לביטוח לאומי. למידע נוסף ראו קביעת ההרכב של שירותי גמלת סיעוד.
קבלת גמלה בכסף
המרה של חלק מיחידות השירות בתשלום כספי
- אם ממירים יחידות שירות בתשלום כספי, שווי כל יחידה הוא 225 ₪.
- כל מי שזכאי לגמלה ברמה זו יכול לקבל עד 4 יחידות בכסף (900 ₪).
- מי שמעסיק מטפל צמוד, זכאי בתנאים מסוימים לקבל את כל גמלת הסיעוד בכסף (2,250 ₪ למקבל גמלה מלאה).
- ניתן להיעזר במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד כדי לבנות את תוכנית הטיפולים המתאימה ביותר.
גמלה כספית להעסקה ישירה של מטפל צמוד
- בנוסף לאפשרות לקבל חלק מהיחידות בגמלה כספית, מי שמעסיק מטפל צמוד (לפחות 12 שעות ביום, 6 ימים בשבוע) יכול לקבל את הגמלה בכסף:
- מעסיק של מטפל צמוד רשאי לקבל את כל גמלת הסיעוד בכסף לצורך העסקה ישירה של המטפל, וכן לבחור אם לשלב קבלת תשלום בשאר שירותי הסיעוד הכלולים בגמלה.
- למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בכסף לצורך העסקת מטפל צמוד.
השלמת שעות למשרה מלאה למטפל שמועסק על-ידי חברת סיעוד
- במקרים שבהם המטפל מועסק באמצעות חברת סיעוד:
- היקף המשרה שמשויך לחברת הסיעוד נקבע לפי מספר שעות גמלת הסיעוד שהמטופל זכאי להן.
- היקף המשרה שמשויך למטופל הוא יתרת השעות הדרושות כדי להשלים את היקף המשרה למשרה מלאה (החל מה-01.04.2018 משרה מלאה מוגדרת כ-42 שעות שבועיות או 182 שעות חודשיות).
מי זכאי?
תהליך מימוש הזכות
- לאחר שאושרה הגמלה ויודעים כמה נקודות תלות נקבעו לזכאים, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבוע את הרכב השירותים המתאים להם.
- את הבחירה בהרכב הגמלה (קצבה כספית, שירותי סיעוד, או שילוב של שניהם) ניתן לבצע באחת מהדרכים הבאות:
- להתקשר למוקד טלפוני 2637*, בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 עד 17:00.
- לסמן את השירותים שמעוניינים בהם במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד ולהדפיס את טופס הבחירה.
- להוריד, להדפיס ולמלא באופן ידני טופס בחירת שירותי סיעוד.
- ניתן לשלוח את טופס הבחירה המודפס והמלא באופן מקוון או להגיש אותו לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב.
- לאחר שהפנייה תתקבל, עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי יחזור אל הפונים.
- הרכב השירותים יותאם לזכאים בהתאם לצרכיהם ולחוות הדעת של העובד הסוציאלי.
- את השירותים יספקו חברות סיעוד המורשות לספק את שירותי הסיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי.
- ניתן לבחור בנותן שירותים (אחד או יותר) מתוך רשימת חברות הסיעוד הפועלות באזור מגוריו של המבוטח ולהתקשר עמו.
- אם מעוניינים בהוספה או שינוי של שירותים או במעבר לנותן שירותים אחר, ניתן לפנות באותו אופן או באמצעות טופס פנייה מקוון.
- מי שבחרו בגמלה כספית, הגמלה תועבר לחשבון הבנק שלהם בחודש שלאחר ביצוע הבחירה. הגמלה משולמת עד ל-28 בכל חודש, בגין אותו חודש.
- מי שאינם שבעי רצון משירותי הסיעוד שנקבעו להם או מהחלטת המוסד לביטוח לאומי לגבי תשלום גמלת הסיעוד בכסף, יכולים להגיש על כך השגה.
- כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
על-ידי פקיד התביעות
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש
ניתן לבקש בדיקה מחדש
חשוב לדעת
- מי שאושפז בבית חולים כללי זכאי להמשיך ולקבל את שירותי המטפל בבית החולים למשך 30 ימי האשפוז הראשונים. למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בזמן אשפוז בבית חולים.
- למי ששוחרר מאשפוז ארוך יותר בבית החולים (מעל 30 יום) וכן למי ששוחרר מאשפוז במוסד סיעודי, תחודש הזכאות לגמלת הסיעוד כפי שהיתה טרם אשפוזו - ללא התניה באורכה של תקופת האשפוז. למידע נוסף ראו חידוש זכאות לגמלת סיעוד לאחר שחרור מבית חולים או מוסד סיעודי.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
ביטוח לאומי | אתר | ||
שירות הייעוץ לאזרח הוותיק (ביטוח לאומי) | אתר | ||
ביטוח לאומי - גמלת סיעוד | פניה מקוונת | ||
מוקד לאזרחים ותיקים | אתר |
ארגוני סיוע
- שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו מטעם המוסד לביטוח לאומי
- יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים
- סיוע חינם מטעם המוסד לביטוח לאומי בהגשת תביעות נכות למאושפזים בבית חולים ("מחלקה ראשונה")
- רשימת ארגוני סיוע בתחום הבריאות
- רשימת ארגוני סיוע לקשישים
- רשימת ארגוני סיוע לאנשים עם מוגבלויות
- אביב לניצולי השואה-סיוע חינם לאזרחים הוותיקים במיצוי זכויות בנושאי סיעוד ורווחה
גורמי ממשל
גורם ממשלתי | אתר אינטרנט | זכויות ותחומי אחריות |
---|---|---|
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי | אתר המוסד לביטוח לאומי | זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד |
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי | שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי | סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם |
מוקד 8840* לפניות הציבור | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות. |
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים |
משרד הרווחה והביטחון החברתי |
אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים | מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים |
משרד הבריאות | הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות | ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל |
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* | אתר משרד הבינוי והשיכון | סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים |