גמלת סיעוד נחלקת ל-6 רמות, בהתאם למידת תלותו של המבוטח בזולת או דרגת ההשגחה שהוא זקוק לה
גמלת סיעוד ברמה 2 מקנה למבוטחים 10 שעות טיפול שבועיות (10 יחידות שירות), או 5 שעות טיפול (יחידות שירות) למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו
ניתן לקבל עד 4 יחידות שירות בכסף (900 ₪)

תקציר

רמות גמלת הסיעוד נקבעות על-פי מידת התלות של המבוטח בזולת, או מידת ההשגחה שהוא זקוק לה (בהתאם לתוצאות מבחן התלות שנערך לו).

  • גמלת סיעוד רמה 2 מזכה ב-10 שעות שבועיות ("יחידות שירות") של מטפל אישי בבית (ישראלי או עובד זר), או 5 שעות - למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו.
דוגמה
  • קשיש שמבחינה תפקודית נמצא כי הוא זכאי לגמלה ברמה 2.
  • הכנסותיו החודשיות הן בסך 15,674 ₪, ולכן נקבע כי הוא יהיה זכאי לגמלה מופחתת בהיקף של 5 שעות שבועיות (5 יחידות שירות).
  • למי שבוחר לבקר במרכז יום, ביקור יומי במרכז שווה בערכו ל-2 שעות טיפול בבית (2 יחידות שירות).
  • ניתן לבקר במרכז יום עד 5.5 ימים בשבוע, או עד 2 ימים בשבוע למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו.
  • ההרכב של כלל שירותי הגמלה שיינתנו למבוטח ייקבע בהתאם לצרכיו על-ידי המוסד לביטוח לאומי. למידע נוסף ראו קביעת ההרכב של שירותי גמלת סיעוד.

קבלת גמלה בכסף

המרה של חלק מיחידות השירות בתשלום כספי

  • אם ממירים יחידות שירות בתשלום כספי, שווי כל יחידה הוא 225 ₪.
  • כל מי שזכאי לגמלה ברמה זו יכול לקבל עד 4 יחידות בכסף (900 ₪).
  • מי שמעסיק מטפל צמוד, זכאי בתנאים מסוימים לקבל את כל גמלת הסיעוד בכסף (2,250 ₪ למקבל גמלה מלאה).
  • ניתן להיעזר במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד כדי לבנות את תוכנית הטיפולים המתאימה ביותר.

גמלה כספית להעסקה ישירה של מטפל צמוד

  • בנוסף לאפשרות לקבל חלק מהיחידות בגמלה כספית, מי שמעסיק מטפל צמוד (לפחות 12 שעות ביום, 6 ימים בשבוע) יכול לקבל את הגמלה בכסף:
    • מעסיק של מטפל צמוד רשאי לקבל את כל גמלת הסיעוד בכסף לצורך העסקה ישירה של המטפל, וכן לבחור אם לשלב קבלת תשלום בשאר שירותי הסיעוד הכלולים בגמלה.
    • למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בכסף לצורך העסקת מטפל צמוד.

השלמת שעות למשרה מלאה למטפל שמועסק על-ידי חברת סיעוד

  • במקרים שבהם המטפל מועסק באמצעות חברת סיעוד:
    • היקף המשרה שמשויך לחברת הסיעוד נקבע לפי מספר שעות גמלת הסיעוד שהמטופל זכאי להן.
    • היקף המשרה שמשויך למטופל הוא יתרת השעות הדרושות כדי להשלים את היקף המשרה למשרה מלאה (החל מה-01.04.2018 משרה מלאה מוגדרת כ-42 שעות שבועיות או 182 שעות חודשיות).
דוגמה
  • למבוטח נקבעה זכאות לגמלת סיעוד ברמה 2.
  • כמעסיק של עובד זר הוא זכאי ל-10 שעות שבועיות של טיפול אישי מטעם המוסד לביטוח לאומי. שעות אלה, המהוות 24% ממשרה מלאה (42 שעות), ממומנות על-ידי חברת הסיעוד.
  • המטופל מממן בעצמו את יתרת השעות הנדרשות לצורך משרה מלאה, המהוות 76% מהמשרה המלאה.
  • אחריות המטופל היא לתשלום 76% מהתשלומים הקשורים להעסקת העובד ואחריות חברת הסיעוד היא לתשלום 24% הנותרים.

מי זכאי?

טיפ
בודד עיוור יהיה זכאי לגמלת סיעוד שלא תפחת מרמה 2

תהליך מימוש הזכות

  • לאחר שאושרה הגמלה ויודעים כמה נקודות תלות נקבעו לזכאים, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבוע את הרכב השירותים המתאים להם.
  • את הבחירה בהרכב הגמלה (קצבה כספית, שירותי סיעוד, או שילוב של שניהם) ניתן לבצע באחת מהדרכים הבאות:
    1. להתקשר למוקד טלפוני 2637*, בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 עד 17:00.
    2. לסמן את השירותים שמעוניינים בהם במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד ולהדפיס את טופס הבחירה.
    3. להוריד, להדפיס ולמלא באופן ידני טופס בחירת שירותי סיעוד.
  • לאחר שהפנייה תתקבל, עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי יחזור אל הפונים.
  • הרכב השירותים יותאם לזכאים בהתאם לצרכיהם ולחוות הדעת של העובד הסוציאלי.
  • את השירותים יספקו חברות סיעוד המורשות לספק את שירותי הסיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי.
  • ניתן לבחור בנותן שירותים (אחד או יותר) מתוך רשימת חברות הסיעוד הפועלות באזור מגוריו של המבוטח ולהתקשר עמו.
  • אם מעוניינים בהוספה או שינוי של שירותים או במעבר לנותן שירותים אחר, ניתן לפנות באותו אופן או באמצעות טופס פנייה מקוון.
  • מי שבחרו בגמלה כספית, הגמלה תועבר לחשבון הבנק שלהם בחודש שלאחר ביצוע הבחירה. הגמלה משולמת עד ל-28 בכל חודש, בגין אותו חודש.
  • מי שאינם שבעי רצון משירותי הסיעוד שנקבעו להם או מהחלטת המוסד לביטוח לאומי לגבי תשלום גמלת הסיעוד בכסף, יכולים להגיש על כך השגה.
  • כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
אישור גמלה זמנית או
גמלה קבועה באחת מרמות גמלת הסיעוד
או
דחיית התביעה
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש


טיפ
  • חברות סיעוד פרטיות מציעות שירותי סיעוד זמניים ללא תשלום, עוד לפני שניתנה החלטה סופית לגבי הזכאות של המטופל לגמלת סיעוד, וללא כל התחייבות מצדו.
  • ניתן לברר אלו חברות מספקות שירות זה באמצעות העובדים הסוציאליים בבתי החולים, במחלקות לשירותים חברתיים, במרפאות קופת החולים או בסניפי המוסד לביטוח לאומי.
  • למידע נוסף ראו שירותי "טרום סיעוד" בתביעה לגמלת סיעוד.

חשוב לדעת

ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי אתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד הרווחה והביטחון החברתי

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים

זיקנה והזדקנות/גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים