הקדמה:

במסגרת גמלת הסיעוד ניתן לזכאים סל שירותים המסייעים להם בפעילות היום יום
המבוטח יכול להחליף חלק מיחידות השירות בגמלה כספית, ובתנאים מסוימים ניתן לבחור לקבל רק גמלת סיעוד בכסף במקום כל סל השירותים
לבדיקת הרכב השירותים במסגרת הגמלה שאושרה למבוטח, ניתן להיעזר במחשבון המוסד לביטוח לאומי
לאיתור נותני שירותים בהתאם למקום המגורים באתר המוסד לביטוח לאומי
למידע נוסף, ראו באתר המוסד לביטוח לאומי


במסגרת גמלת סיעוד ניתנים לזכאים שירותים שנועדו לסייע להם בפעולות היום יום, בניהול משק הבית, בטיפול בהם ובהשגחה עליהם.

  • היקף שירותי הסיעוד הניתנים תלוי ברמת הזכאות שנקבעה למבוטח (רמה 1, רמה 2, רמה 3, רמה 4, רמה 5 או רמה 6).
  • כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
אישור גמלה זמנית או
גמלה קבועה באחת מרמות גמלת הסיעוד
או
דחיית התביעה
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש


רשימת השירותים

  • השירותים, שניתן לקבל אותם בשילובים שונים, כוללים:
    1. עזרה של מטפל אישי (ישראלי או עובד זר) - בהתלבשות, אכילה, רחצה, החלפת מוצרי ספיגה ומצעים, ניידות בבית ומחוצה לו, וכן השגחה למניעת סכנה למטופל ולסביבתו ועזרה בניהול משק הבית. למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
    2. ביקור במרכזי יום לקשיש (כרוך בתשלום של 15 ש"ח ליום). ביקור יומי במרכז מחליף יחידות שירות (שעות טיפול), בהתאם לרמת הזכאות:
      • 2 יחידות שירות לזכאים לגמלה ברמה 1, 2 או 3 (וכן לזכאים לגמלה ברמה א' או ב' שזכאותם לגמלה נקבעה לפני נובמבר 2018).
      • 2.45 יחידות שירות לזכאים לגמלה ברמה 4, 5 או 6 (וכן לזכאים לגמלה ברמה ג' שזכאותם לגמלה נקבעה לפני נובמבר 2018).
    3. אספקת מוצרי ספיגה חד-פעמיים (ניתן להזמין את המוצרים באופן עצמאי). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי).
    4. לחצן מצוקה - משדר המותקן בבית ומעביר ישירות למוקד מאויש קריאות לעזרה של מי שנקלעו למצוקה (שווה ל-0.25 יחידת שירות). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
    5. שירותי כביסה (כביסה של 5 ק"ג פעם בחודש שווה ל-0.25 יחידת שירות). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
  • ניתן למצוא את רשימת נותני השירותים במקום מגוריו של המבוטח ופרטיהם, באמצעות המערכת המקוונת לאיתור נותני שירותים באתר המוסד לביטוח לאומי.

קבלת גמלה כספית

  • יש אפשרות להחליף חלק מיחידות השירות בגמלה כספית, בהתאם לרמת הגמלה הרלוונטית (אם מדובר ברמה 1, ניתן גם לבחור בגמלה כספית במקום כל יחידות השירות). למידע נוסף ראו קבלת גמלת סיעוד בכסף.
  • בנוסף, מי שמעסיקים מטפל צמוד 12 שעות ביממה לפחות 6 ימים בשבוע, יכולים לבחור אם לקבל את כל גמלת הסיעוד בתשלום כספי במקום לקבל את שירותי הגמלה (או לשלב גמלה כספית עם שירותים אחרים). למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בכסף לצורך העסקת מטפל צמוד.

חשוב לדעת

  • הרכב סל השירותים יותאם לכל מבוטח בהתאם לצרכיו וייקבע על-ידי המוסד לביטוח לאומי. למידע נוסף ראו קביעת ההרכב של שירותי גמלת סיעוד.
  • במסגרת גמלת סיעוד לא ניתנים שירותים לסיוע בטיפול רפואי (למעט ביקורים אצל רופאים, ובתנאי שאלה מתקיימים בשעות העבודה של המטפל/ת), שירותים שנועדו לשנות את תנאי המגורים (שיפוצים למיניהם), או עזרה בקניית ציוד ביתי ועזרים אישיים.

פסקי דין

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד 6050* - המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד 9696* - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד 8840* לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים

תודות