המוסד לביטוח לאומי קובע את הרכב השירותים שיינתנו למקבלי גמלת סיעוד בהתאם לצרכיהם
ניתן לבדוק במחשבון המוסד לביטוח לאומי מה הרכב השירותים האפשרי במסגרת הגמלה שאושרה לזכאים
למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי
תקציר
המוסד לביטוח לאומי קובע את הרכב השירותים שיינתנו למקבלי גמלת סיעוד בהתאם לצרכיהם ולרמת הזכאות.
- כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
על-ידי פקיד התביעות
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש
ניתן לבקש בדיקה מחדש
אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים
- מי שהגישו תביעה לגמלת סיעוד ונקבע כי הם זכאים לגמלה.
שלבי ההליך
- אחרי שהזכאות לגמלה אושרה ויודעים כמה נקודות תלות נקבעו לזכאים (הפרטים מופיעים במכתב שנשלח להם וניתן גם לברר זאת במוקד הטלפוני *2637), יש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבוע את הרכב השירותים המתאים.
- את הבחירה בהרכב הגמלה (קצבה כספית, שירותי סיעוד, או שילוב של שניהם) ניתן לבצע באחת מהדרכים הבאות:
- להתקשר למוקד *2637 בימים א'-ה' בין השעות 8:00 עד 17:00.
- לסמן את השירותים שמעוניינים בהם במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד ולהדפיס את טופס הבחירה.
- להוריד, להדפיס ולמלא באופן ידני את טופס הבחירה, בהתאם לרמת הגמלה שנקבעה:
- ניתן לשלוח את טופס הבחירה המודפס והמלא באופן מקוון או להגיש אותו לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב.
- אחרי שהפנייה תתקבל עובדים סוציאליים של הביטוח הלאומי יחזרו אל הפונים.
- הרכב השירותים יותאם לזכאים בהתאם לצרכיהם ולחוות הדעת של העובדים הסוציאליים.
- את השירותים יספקו לזכאים חברות סיעוד מורשות מטעם המוסד לביטוח לאומי.
- ניתן לבחור בנותן שירותים (אחד או יותר) מתוך רשימת חברות הסיעוד שפועלות באזור המגורים ולהתקשר עמו.
- אם מעוניינים להוסיף או לשנות שירותים, או לעבור לנותן שירותים אחר, יש לפנות באותו אופן.
- למי שבחרו בגמלה כספית, הגמלה תועבר לחשבון הבנק שלהם בחודש שאחרי ביצוע הבחירה. הגמלה משולמת עבור כל חודש עד ל-28 באותו חודש.
השירותים שניתנים במסגרת גמלת סיעוד
- השירותים, שניתן לקבל אותם בשילובים שונים, כוללים:
- עזרה של מטפל אישי (ישראלי או עובד זר) - בהתלבשות, אכילה, רחצה, החלפת מוצרי ספיגה ומצעים, ניידות בבית ומחוצה לו, וכן השגחה למניעת סכנה למטופל ולסביבתו ועזרה בניהול משק הבית. למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
- ביקור במרכזי יום לאזרחים ותיקים (כרוך בתשלום של 15 ₪ ליום). ביקור יומי במרכז מחליף יחידות שירות (שעות טיפול), בהתאם לרמת הזכאות:
- אספקת מוצרי ספיגה חד-פעמיים (ניתן להזמין את המוצרים באופן עצמאי). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי).
- לחצן מצוקה - משדר המותקן בבית ומעביר ישירות למוקד מאויש קריאות לעזרה של מי שנקלעו למצוקה (שווה ל-0.25 יחידת שירות). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
- שירותי כביסה (כביסה של 5 ק"ג פעם בחודש שווה ל-0.25 יחידת שירות). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
- חברות בקהילה תומכת - החל ממרץ 2022 (בשווי של 0.5 יחידת שירות). למידע נוסף ראו:
- ניתן למצוא את הפרטים של נותני השירותים באזור המגורים במערכת המקוונת של המוסד לביטוח לאומי.
קבלת גמלה כספית
- יש אפשרות להחליף חלק מיחידות השירות בגמלה כספית, בהתאם לרמת הגמלה הרלוונטית (אם מדובר ברמה 1, ניתן גם לבחור בגמלה כספית במקום כל יחידות השירות). למידע נוסף ראו קבלת גמלת סיעוד בכסף.
- מי שמעסיקים מטפל צמוד 12 שעות ביממה לפחות 6 ימים בשבוע, יכולים לבחור אם לקבל את כל גמלת הסיעוד בתשלום כספי במקום לקבל את שירותי הגמלה (או לשלב גמלה כספית עם שירותים אחרים). למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בכסף לצורך העסקת מטפל צמוד.
השגה (ערעור)
- אם מעוניינים להשיג (לערער) על קביעת המוסד לביטוח לאומי בנושא הרכב השירותים, ההשגה תועבר למנהל תחום הגמלאות שיחליט לגביה בתוך 21 ימים.
- למידע נוסף ראו השגה על קביעת המוסד לביטוח לאומי לגבי שירותי סיעוד או תשלום גמלת סיעוד בכסף.
מעבר ליישוב אחר
- מקבלי שירותים במסגרת גמלת סיעוד שעוברים להתגורר ביישוב אחר צריכים:
- להודיע על שינוי כתובתם לסניף המטפל.
- לבחור בחברת סיעוד שתיתן שירותים במקום המגורים החדש.
חשוב לדעת
- לפני 01.06.2019 ההרכב של שירותי גמלת סיעוד נקבע על-ידי ועדות מקומיות לענייני סיעוד, אך כיום יש לפנות רק לביטוח הלאומי.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
ביטוח לאומי | אתר | ||
שירות הייעוץ לאזרח הוותיק (ביטוח לאומי) | אתר | ||
ביטוח לאומי - גמלת סיעוד | פניה מקוונת | ||
מוקד לאזרחים ותיקים | אתר |
ארגוני סיוע
- שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו מטעם המוסד לביטוח לאומי
- יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים
- סיוע חינם מטעם המוסד לביטוח לאומי בהגשת תביעות נכות למאושפזים בבית חולים ("מחלקה ראשונה")
- רשימת ארגוני סיוע בתחום הבריאות
- רשימת ארגוני סיוע לקשישים
- רשימת ארגוני סיוע לאנשים עם מוגבלויות
- אביב לניצולי השואה-סיוע חינם לאזרחים הוותיקים במיצוי זכויות בנושאי סיעוד ורווחה
גורמי ממשל
גורם ממשלתי | אתר אינטרנט | זכויות ותחומי אחריות |
---|---|---|
משרד הבריאות | הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות | ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל |
מוקד 8840* של אגף בכיר אזרחים ותיקים | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות. |
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים |
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי | אתר המוסד לביטוח לאומי | זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל ולמצב הכלכלי |
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי | שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי | סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם |
משרד הרווחה והביטחון החברתי |
אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים | מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים |
מקורות משפטיים ורשמיים
פסקי דין
- יש להקים ועדות ערר על החלטות לדחיית תביעות לגמלת סיעוד
- מגורים בבית אבות אינם פוגעים כשלעצמם בזכאות לגמלת סיעוד
חקיקה ונהלים
- חוק הביטוח הלאומי - סעיפים 225(א1), 232.