המוסד לביטוח לאומי קובע את הרכב השירותים שיינתנו למקבלי גמלת סיעוד בהתאם לצרכיהם
ניתן לבדוק במחשבון המוסד לביטוח לאומי מה הרכב השירותים האפשרי במסגרת הגמלה שאושרה לזכאים
למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי קובע את הרכב השירותים שיינתנו למקבלי גמלת סיעוד בהתאם לצרכיהם ולרמת הזכאות.

  • כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
אישור גמלה זמנית או
גמלה קבועה באחת מרמות גמלת הסיעוד
או
דחיית התביעה
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש


אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים

שלבי ההליך

  • אחרי שהזכאות לגמלה אושרה ויודעים כמה נקודות תלות נקבעו לזכאים (הפרטים מופיעים במכתב שנשלח להם וניתן גם לברר זאת במוקד הטלפוני *2637), יש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבוע את הרכב השירותים המתאים.
  • את הבחירה בהרכב הגמלה (קצבה כספית, שירותי סיעוד, או שילוב של שניהם) ניתן לבצע באחת מהדרכים הבאות:
    1. להתקשר למוקד *2637 בימים א'-ה' בין השעות 8:00 עד 17:00.
    2. לסמן את השירותים שמעוניינים בהם במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד ולהדפיס את טופס הבחירה.
    3. להוריד, להדפיס ולמלא באופן ידני את טופס הבחירה, בהתאם לרמת הגמלה שנקבעה:
  • אחרי שהפנייה תתקבל עובדים סוציאליים של הביטוח הלאומי יחזרו אל הפונים.
  • הרכב השירותים יותאם לזכאים בהתאם לצרכיהם ולחוות הדעת של העובדים הסוציאליים.
דוגמה
גבר שנמצא זכאי לגמלת סיעוד ברמה 2 מרגיש בודד בבית, זקוק לעזרה במקלחת ובנוסף מתקשה בשליטה על הסוגרים בשעות הלילה.
הוא ביקש להגיע למרכז יום פעמיים בשבוע. בנוסף, נקבע כי יומיים בשבוע יגיע לביתו מטפל כדי לעזור לו במקלחת ובניהול משק הבית, הוא יקבל מוצרי ספיגה ללילה וירכיבו לו משדר מצוקה.
  • את השירותים יספקו לזכאים חברות סיעוד מורשות מטעם המוסד לביטוח לאומי.
  • ניתן לבחור בנותן שירותים (אחד או יותר) מתוך רשימת חברות הסיעוד שפועלות באזור המגורים ולהתקשר עמו.
  • אם מעוניינים להוסיף או לשנות שירותים, או לעבור לנותן שירותים אחר, יש לפנות באותו אופן.
  • למי שבחרו בגמלה כספית, הגמלה תועבר לחשבון הבנק שלהם בחודש שאחרי ביצוע הבחירה. הגמלה משולמת עבור כל חודש עד ל-28 באותו חודש.

השירותים שניתנים במסגרת גמלת סיעוד

  • השירותים, שניתן לקבל אותם בשילובים שונים, כוללים:
    1. עזרה של מטפל אישי (ישראלי או עובד זר) - בהתלבשות, אכילה, רחצה, החלפת מוצרי ספיגה ומצעים, ניידות בבית ומחוצה לו, וכן השגחה למניעת סכנה למטופל ולסביבתו ועזרה בניהול משק הבית. למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
    2. ביקור במרכזי יום לאזרחים ותיקים (כרוך בתשלום של 15 ₪ ליום). ביקור יומי במרכז מחליף יחידות שירות (שעות טיפול), בהתאם לרמת הזכאות:
      • 2 יחידות שירות לזכאים לגמלה ברמה 1, 2 או 3 (וכן לזכאים לגמלה ברמה א' או ב' שזכאותם לגמלה נקבעה לפני נובמבר 2018).
      • 2.45 יחידות שירות לזכאים לגמלה ברמה 4, 5 או 6 (וכן לזכאים לגמלה ברמה ג' שזכאותם לגמלה נקבעה לפני נובמבר 2018).
    3. אספקת מוצרי ספיגה חד-פעמיים (ניתן להזמין את המוצרים באופן עצמאי). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי).
    4. לחצן מצוקה - משדר המותקן בבית ומעביר ישירות למוקד מאויש קריאות לעזרה של מי שנקלעו למצוקה (שווה ל-0.25 יחידת שירות). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
    5. שירותי כביסה (כביסה של 5 ק"ג פעם בחודש שווה ל-0.25 יחידת שירות). למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
    6. חברות בקהילה תומכת - החל ממרץ 2022 (בשווי של 0.5 יחידת שירות). למידע נוסף ראו:
  • ניתן למצוא את הפרטים של נותני השירותים באזור המגורים במערכת המקוונת של המוסד לביטוח לאומי.

קבלת גמלה כספית

  • יש אפשרות להחליף חלק מיחידות השירות בגמלה כספית, בהתאם לרמת הגמלה הרלוונטית (אם מדובר ברמה 1, ניתן גם לבחור בגמלה כספית במקום כל יחידות השירות). למידע נוסף ראו קבלת גמלת סיעוד בכסף.
  • מי שמעסיקים מטפל צמוד 12 שעות ביממה לפחות 6 ימים בשבוע, יכולים לבחור אם לקבל את כל גמלת הסיעוד בתשלום כספי במקום לקבל את שירותי הגמלה (או לשלב גמלה כספית עם שירותים אחרים). למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בכסף לצורך העסקת מטפל צמוד.

השגה (ערעור)

מעבר ליישוב אחר

  • מקבלי שירותים במסגרת גמלת סיעוד שעוברים להתגורר ביישוב אחר צריכים:

חשוב לדעת

  • לפני 01.06.2019 ההרכב של שירותי גמלת סיעוד נקבע על-ידי ועדות מקומיות לענייני סיעוד, אך כיום יש לפנות רק לביטוח הלאומי.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
מוקד 8840* של אגף בכיר אזרחים ותיקים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי אתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל ולמצב הכלכלי
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
משרד הרווחה והביטחון החברתי

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים

מקורות משפטיים ורשמיים

פסקי דין

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים