מקבלי גמלת סיעוד המעסיקים מטפל צמוד זכאים לקבל את מלוא הגמלה בכסף לצורך העסקת המטפל
החל מה-01.11.2018 גם מי שאינם מעסיקים מטפל צמוד יכולים לבחור לקבל חלק מהגמלה בכסף, בהתאם לרמת הגמלה שנקבעה
ניתן לשנות את הבחירה בכל עת
לפרטים נוספים ראו באתר המוסד לביטוח לאומי
מקבלי גמלת סיעוד שמעסיקים מטפל צמוד יכולים לקבל את כל הגמלה בכסף. למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בכסף לצורך העסקת מטפל צמוד.
- החל מה-01.11.2018 גם מי שאינם מעסיקים מטפל צמוד רשאים להחליף חלק משירותי הסיעוד בגמלה כספית (למקבלי גמלת סיעוד ברמה 1 ישנה גם אפשרות לקבל את כל הגמלה בכסף).
- סכום הגמלה ואפשרויות הבחירה משתנה בהתאם לרמת הגמלה שזכאים לה.
מי זכאי?
זכאים לגמלת סיעוד ברמה 1
- מי שזכאי לגמלת סיעוד רמה 1 יכול לקבל קצבה בסך 1,408 ₪ בחודש (שווי של 5.5 יחידות שירות) במקום שירותי הסיעוד, או להחליף חלק מיחידות השירות בגמלה בכסף.
- ברמה 1 שוויה של כל יחידת שירות (שעת טיפול) הוא 256 ₪ בחודש.
- מי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו, יהיה זכאי למחצית מהסכום/יחידות השירות שצוינו.
זכאים לגמלת סיעוד ברמות 2 עד 6
- לאדם הזכאי לגמלת סיעוד ברמה 2, ברמה 3, ברמה 4, ברמה 5 או ברמה 6, קיימות שתי אפשרויות לקבלת גמלה בכסף:
- להחליף עד 4 שעות שבועיות לקצבה בכסף, למשך שנה וללא צורך בקבלת אישור.
- להחליף 1/3 מהשעות לקצבה בכסף, בתנאי שגורם מוסמך מטעם הביטוח הלאומי בדק ואישר זאת.
- כל שעת טיפול ברמות אלה שווה ל- 214 ₪ בחודש.
- מי שזכאים לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיהם יקבלו מחצית משיעורי הגמלה שנקבעו.
תהליך מימוש הזכות
- לאחר שאושרה הגמלה ויודעים כמה נקודות תלות נקבעו לזכאים, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבוע את הרכב השירותים המתאים להם.
- את הבחירה בהרכב הגמלה (קצבה כספית, שירותי סיעוד, או שילוב של שניהם) ניתן לבצע באחת מהדרכים הבאות:
- להתקשר למוקד טלפוני 2637*, בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 עד 17:00.
- לסמן את השירותים שמעוניינים בהם במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד ולהדפיס את טופס הבחירה.
- להוריד, להדפיס ולמלא באופן ידני טופס בחירת שירותי סיעוד.
- ניתן לשלוח את טופס הבחירה המודפס והמלא באופן מקוון או להגיש אותו לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב.
- לאחר שהפנייה תתקבל, עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי יחזור אל הפונים.
- הרכב השירותים יותאם לזכאים בהתאם לצרכיהם ולחוות הדעת של העובד הסוציאלי.
- את השירותים יספקו חברות סיעוד המורשות לספק את שירותי הסיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי.
- ניתן לבחור בנותן שירותים (אחד או יותר) מתוך רשימת חברות הסיעוד הפועלות באזור מגוריו של המבוטח ולהתקשר עמו.
- אם מעוניינים בהוספה או שינוי של שירותים או במעבר לנותן שירותים אחר, ניתן לפנות באותו אופן או באמצעות טופס פנייה מקוון.
- מי שבחרו בגמלה כספית, הגמלה תועבר לחשבון הבנק שלהם בחודש שלאחר ביצוע הבחירה. הגמלה משולמת עד ל-28 בכל חודש, בגין אותו חודש.
- מי שאינם שבעי רצון משירותי הסיעוד שנקבעו להם או מהחלטת המוסד לביטוח לאומי לגבי תשלום גמלת הסיעוד בכסף, יכולים להגיש על כך השגה.
- כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
על-ידי פקיד התביעות
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש
ניתן לבקש בדיקה מחדש
חשוב לדעת
- מבוטח שבחר בהרכב שירותים מסוים, יכול לשנות את בחירתו בכל עת באותה דרך שבה ביצע את בחירתו הקודמת.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
- שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו מטעם המוסד לביטוח לאומי
- יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים
- סיוע חינם מטעם המוסד לביטוח לאומי בהגשת תביעות נכות למאושפזים בבית חולים ("מחלקה ראשונה")
- רשימת ארגוני סיוע בתחום הבריאות
- רשימת ארגוני סיוע לקשישים
- רשימת ארגוני סיוע לאנשים עם מוגבלויות
גורמי ממשל
גורם ממשלתי | אתר אינטרנט | זכויות ותחומי אחריות |
---|---|---|
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי | אתר המוסד לביטוח לאומי | זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד |
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי | שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי | סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם |
מוקד 8840* לפניות הציבור | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות. |
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים |
משרד הרווחה והביטחון החברתי |
אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים | מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים |
משרד הבריאות | הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות | ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל |
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* | אתר משרד הבינוי והשיכון | סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים |
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק הביטוח הלאומי - פרק י' (ביטוח סיעוד)
- תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (מבחני הכנסה לקביעת הזכות לגימלת סיעוד ושיעורה)
- חוזר מנהלת אגף סיעוד במוסד לביטוח לאומי מס' 1496 מיום 06.11.2018 - רפורמה בסיעוד