גמלת סיעוד נחלקת ל-6 רמות, בהתאם למידת תלותו של המבוטח בזולת או דרגת ההשגחה שהוא זקוק לה
בגמלת סיעוד רמה 1 יש אפשרות לבחור אם לקבל 9 יחידות שירות (שעות שבועיות) של שירותים שאינם כוללים טיפול אישי בבית, או לקבל 5.5 יחידות שירות שניתן לנצל לצורך קבלת גמלה כספית, טיפול אישי בבית ושאר שירותי הגמלה (בהרכבים שונים)
אם בוחרים לקבל רק את הגמלה הכספית, הסכום יהיה 1,546 ₪ בחודש
ניתן לשנות את הבחירה בכל עת
במקרה של החמרה במצבו של המבוטח, ניתן להגיש בקשה להגדלת שיעור הגמלה
למידע רשמי ראו אתר המוסד לביטוח לאומי
תקציר
גמלת סיעוד נחלקת לרמות 1-6 על-פי מידת התלות של המבוטח בזולת, או מידת ההשגחה שהוא זקוק לה (בהתאם לתוצאות מבחן התלות שנערך לו).
- גמלת סיעוד ברמה 1 היא ייחודית ונפרדת מיתר הרמות בשל האופן שבו ניתן לקבל את הגמלה.
- מי שמקבל גמלה ברמה זו יכול לבחור באחת מבין האפשרויות הבאות (כאשר ניתן לשנות את הרכב הבחירה בכל עת):
- 9 יחידות שירות (שעות שבועיות) בהרכב שאותו יבחר מבין שירותי הגמלה שאינם כוללים טיפול אישי בבית, כלומר: ביקור במרכז יום, לחצן מצוקה, שירותי כביסה וקבלת מוצרי ספיגה.
- 5.5 יחידות שירות, שיוכל לנצל על-ידי שילובים שונים של גמלה כספית, שעות טיפול אישי בבית ושאר שירותי הגמלה. במקרה זה שוויה של כל יחידת שירות (שעת טיפול) הוא 281 ₪ בחודש.
- למי שבוחר לבקר במרכז יום, ביקור יומי במרכז שווה בערכו ל-2 שעות טיפול (2 יחידות שירות).
- ניתן לבקר במרכז יום עד 4.5 ימים בשבוע, או עד 2 ימים בשבוע למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו.
- אם בוחרים לקבל רק את הגמלה הכספית, הסכום יהיה 1,546 ₪ בחודש.
- מי שנקבעה לו זכאות לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו, יהיה זכאי ל-50% משיעורי הגמלה.
- ההרכב של כלל שירותי הגמלה שיינתנו למבוטח ייקבע בהתאם לצרכיו על-ידי המוסד לביטוח לאומי. למידע נוסף ראו קביעת ההרכב של שירותי גמלת סיעוד.
- ניתן להיעזר במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד כדי לבנות את תוכנית הטיפולים המתאימה ביותר.
השלמת שעות למשרה מלאה למטפל שמועסק על-ידי חברת סיעוד
- במקרים שבהם המטפל מועסק באמצעות חברת סיעוד:
- היקף המשרה שמשויך לחברת הסיעוד נקבע לפי מספר שעות גמלת הסיעוד שהמטופל זכאי להן.
- היקף המשרה שמשויך למטופל הוא יתרת השעות הדרושות כדי להשלים את היקף המשרה למשרה מלאה (החל מה-01.04.2018 משרה מלאה מוגדרת כ-42 שעות שבועיות או 182 שעות חודשיות).
מי זכאי?
תהליך מימוש הזכות
- לאחר שאושרה הגמלה ויודעים כמה נקודות תלות נקבעו לזכאים, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבוע את הרכב השירותים המתאים להם.
- את הבחירה בהרכב הגמלה (קצבה כספית, שירותי סיעוד, או שילוב של שניהם) ניתן לבצע באחת מהדרכים הבאות:
- להתקשר למוקד טלפוני 2637*, בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 עד 17:00.
- לסמן את השירותים שמעוניינים בהם במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד ולהדפיס את טופס הבחירה.
- להוריד, להדפיס ולמלא באופן ידני טופס בחירת שירותי סיעוד לזכאי ברמה ראשונה.
- ניתן לשלוח את טופס הבחירה המודפס והמלא באופן מקוון או להגיש אותו לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב.
- לאחר שהפנייה תתקבל, עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי יחזור אל הפונים.
- הרכב השירותים יותאם לזכאים בהתאם לצרכיהם ולחוות הדעת של העובד הסוציאלי.
- את השירותים יספקו חברות הסיעוד המורשות לספק את שירותי הסיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי.
- ניתן לבחור בנותן שירותים (אחד או יותר) מתוך רשימת חברות הסיעוד הפועלות באזור המגורים ולהתקשר עמו.
- אם מעוניינים בהוספה או שינוי של שירותים או במעבר לנותן שירותים אחר, ניתן לפנות באותו אופן או באמצעות טופס פנייה מקוון.
- מי שבחרו בגמלה כספית, הגמלה תועבר לחשבון הבנק שלהם בחודש שלאחר ביצוע הבחירה. הגמלה משולמת עד ל-28 בכל חודש, בגין אותו חודש.
- מי שאינם שבעי רצון משירותי הסיעוד שנקבעו להם או מהחלטת המוסד לביטוח לאומי לגבי תשלום גמלת הסיעוד בכסף, יכולים להגיש על כך השגה.
- כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
על-ידי פקיד התביעות
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש
ניתן לבקש בדיקה מחדש
חשוב לדעת
- מי שאושפז בבית חולים כללי זכאי להמשיך ולקבל את שירותי המטפל בבית החולים למשך 30 ימי האשפוז הראשונים. למידע נוסף ראו גמלת סיעוד בזמן אשפוז בבית חולים.
- למי ששוחרר מאשפוז ארוך יותר בבית החולים (מעל 30 יום) וכן למי ששוחרר מאשפוז במוסד סיעודי, תחודש הזכאות לגמלת הסיעוד כפי שהיתה טרם אשפוזו - ללא התניה באורכה של תקופת האשפוז. למידע נוסף ראו חידוש זכאות לגמלת סיעוד לאחר שחרור מבית חולים או מוסד סיעודי.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
ביטוח לאומי | אתר | ||
שירות הייעוץ לאזרח הוותיק (ביטוח לאומי) | אתר | ||
ביטוח לאומי - גמלת סיעוד | פניה מקוונת | ||
מוקד לאזרחים ותיקים | אתר |
ארגוני סיוע
- שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו מטעם המוסד לביטוח לאומי
- יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים
- סיוע חינם מטעם המוסד לביטוח לאומי בהגשת תביעות נכות למאושפזים בבית חולים ("מחלקה ראשונה")
- רשימת ארגוני סיוע בתחום הבריאות
- רשימת ארגוני סיוע לקשישים
- רשימת ארגוני סיוע לאנשים עם מוגבלויות
- אביב לניצולי השואה-סיוע חינם לאזרחים הוותיקים במיצוי זכויות בנושאי סיעוד ורווחה
גורמי ממשל
גורם ממשלתי | אתר אינטרנט | זכויות ותחומי אחריות |
---|---|---|
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי | אתר המוסד לביטוח לאומי | זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד |
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי | שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי | סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם |
מוקד 8840* לפניות הציבור | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות. |
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים |
משרד הרווחה והביטחון החברתי |
אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים | מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים |
משרד הבריאות | הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות | ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל |
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* | אתר משרד הבינוי והשיכון | סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים |