דף זה מרכז את זכויות העובדים וזכויות נוספות הקשורות לעיד אל אדחא (חג הקורבן)
בשנת 2025 חל החג מיום שישי 06.06.2025 עד יום שלישי 10.06.2025
בכל מקום שבו יש הסכם אישי או קיבוצי או נוהג שמיטיב עם העובדים יותר מאשר החוק, יש לנהוג לפיו ולא על פי החוק

בקצרה

  • עיד אל אדחא (חג הקורבן) הוא חג שנמשך 4 ימים ומצוין על ידי מאמינים מוסלמים ודרוזים.
  • עובדים מוסלמים ועובדים דרוזים, שבחרו את חגי דתם כימי החג שלהם במקום העבודה, רשאים להיעדר מעבודתם במהלך ימי החג מבלי ששכרם ייפגע.
  • דף זה נועד לסייע לכם בכל הקשור לזכויות עובדים ולזכויות סוציאליות אחרות, תוך התמקדות בסוגיות מרכזיות, כמו: הזכאות לצאת לחופשה בערב החג, עבודה וחופשה בחג עצמו, שכר בחג, תשלום קצבאות מטעם המוסד לביטוח לאומי וכו'.

ערב החג

עבודה בערב החג

  • בעיקרון, ערב החג לעובדים מוסלמים ודרוזים שבחרו בחגי דתם במקום העבודה, הוא יום עבודה מקוצר של בין 5 ל-7 שעות עבודה, בהתאם להסכמים הקיבוציים, להסכמים עם העובדים או בהתאם לנוהג המקובל באותו מקום עבודה.
  • אם אין הסכם עבודה או נוהג המתייחסים לעבודה בערב החג:
    • במקומות עבודה שבהם עובדים 6 ימים בשבוע - יום העבודה בערב החג לא יימשך יותר מ-7 שעות.
    • במקומות עבודה שבהם עובדים 5 ימים בשבוע - יום העבודה בערב החג לא יימשך יותר מ-8 שעות, כאשר המעסיק ונציגות העובדים רשאים לבחור בין יום עבודה של 7 שעות שעבורו יקבלו העובדים שכר של 8 שעות, לבין יום עבודה של 8 שעות שעבורו יקבלו העובדים שכר של 9 שעות.
  • מקובל כי יום העבודה בערב החג יסתיים לפחות 3 שעות לפני כניסת החג.
  • בשנים שבהן ערב החג חל ביום שישי - עובדים שיום המנוחה השבועית שלהם הוא יום שישי, וכן עובדים שמועסקים במקומות עבודה שעובדים בהם 5 ימים, לא יעבדו בערב החג. העובדים לא יהיו זכאים לשכר עבור יום זה, ולא יופחת להם יום חופשה מתוך ימי החופשה הצבורים שלהם.
  • בשנים שבהן ערב החג חל ביום שבת - במקומות עבודה שיום המנוחה השבועית שנקבע בהם הוא שבת, העובדים לא יעבדו באותו יום. הם לא יהיו זכאים לשכר עבור יום זה, ולא יופחת להם יום חופשה מתוך ימי החופשה הצבורים שלהם.
  • להרחבה בנושא עבודה בערבי חג לחצו כאן.
  • עבודה בערב חג בשעות שלאחר כניסת החג, תיחשב כעבודה במהלך החג.
  • להרחבה על עבודה בערבי חג ראו זכותון עובדים בחגים.
  • להרחבה על אורך יום עבודה ראו יום עבודה ושבוע עבודה.

חופשה בערב החג

  • חופשה ביוזמת העובד:
    • לעובד שבחר לצאת לחופשה בערב החג למרות שבמקום העבודה שלו עובדים כרגיל, ייחשב יום זה ליום חופשה. כל עוד יש לו מכסת ימי חופש צבורים, הוא יהיה זכאי לשכר רגיל עבור אותו יום (להרחבה ראו תשלום דמי חופשה), וממכסת ימי החופשה השנתית העומדים לזכותו יופחת יום חופשה שלם (להרחבה ראו חופשה שנתית). היציאה לחופשה צריכה להיעשות בתיאום ובהסכמה עם המעסיק.
    • ערב החג נחשב כיום בחירה - זהו אחד מהמועדים שהעובדים יכולים לבחור כיום חופשה על חשבון ימי החופשה השנתית מבלי שהמעסיק יוכל לסרב לחופשה זו. העובד חייב להודיע למעסיק לפחות 30 יום מראש על היעדרותו הצפויה באותו יום, אחרת היציאה לחופשה תהיה מותנית בהסכמת המעסיק.
    • למידע נוסף על ימי בחירה ראו ימי חופשה לבחירה.
  • חופשה ביוזמת המעסיק:
    • מעסיק רשאי לקבוע כי במהלך ערב החג ייסגר מקום העבודה, והעובדים יצאו לחופש על חשבון ימי החופשה שלהם, וזאת בהתאם לתנאים הבאים:
    1. על המעסיק להודיע על כך לעובד מבעוד מועד.
    2. יש לוודא כי לעובד יש מספיק ימי חופשה שעומדים לזכותו לניצול, מכיוון שלא ניתן להוציא עובדים לחופשה שנתית, ביוזמת המעסיק, על חשבון ימי חופשה עתידיים.
    • במקומות עבודה רבים שסגורים בערבי חג, מקובל לשלם לעובדים שכר מלא עבור אותו יום, אך להפחית רק חצי יום מתוך ימי החופשה הצבורים שלהם.

הזכות לחופשה במהלך החג

  • כלל העובדים זכאים להיעדר מעבודתם בהתאם לחגים הנהוגים בדתם.
לדוגמה
מהנדסת תוכנה מוסלמית שעובדת בחברת הייטק בתל-אביב זכאית להיעדר מעבודתה בימי החגים המוסלמיים.
  • משמעות הדבר היא כי עובדים דרוזים ומוסלמים שבחרו את חגי דתם כימי החג שלהם, רשאים להיעדר מעבודתם במהלך ימי עיד אל אדחא, גם אם במקום העבודה שלהם נהוג לעבוד בחגים שאינם חגים יהודיים.
  • זכאותם של עובדים אלה להיעדר מהעבודה בימי החגים של דתם תקפה גם אם נעדרו מעבודה במהלך חגים יהודיים שבהם מקום העבודה היה סגור, אולם הם לא יהיו זכאים לכפל תשלום של דמי חגים (עבור החגים הדרוזיים/המוסלמיים ועבור החגים היהודיים).
לדוגמה
  • מורה דרוזית המלמדת בבית ספר יהודי בחרה כימי חג את חגי דתה.
  • המורה זכאית להיעדר מעבודתה במהלך עיד אל אדחא, גם אם נעדרה מהעבודה במהלך ראש השנה וסוכות, שבהם בית הספר היה סגור.
  • עבור ימי החג הדרוזיים היא זכאית לתשלום דמי חגים.
  • ימי החג היהודיים יוכלו להיחשב לה כימי חופשה שמשולמים עבורם דמי חופשה, או כימי חופשה ללא תשלום.

תשלום שכר עבור ימי החופשה בחג לעובדים מוסלמים או דרוזים

  • עובד חודשי - שהשלים לפחות חודש עבודה מלא, זכאי לתשלום משכורתו החודשית המלאה, גם אם היה בחופשה במהלך החג.
  • עובד שעתי/יומי- שעובד לפחות 3 חודשים במקום עבודתו זכאי לתשלום שכר רגיל (דמי חגים) על הימים שבהם היה בחופשת חג, בתנאי שלא נעדר מהעבודה ביום שלפני החג וביום שלאחריו (אלא אם כן נעדר בימים אלה בהסכמת המעסיק).
    • עובד מוסלמי או דרוזי שמועסק רק בחלק מימי השבוע ויום העסקתו נופל על עיד אל אדחא ולכן נעדר מהעבודה, זכאי לתשלום שכר עבור יום זה.
לדוגמה
  • עוזרת-בית דרוזית מועסקת באופן קבוע בימי חמישי.
  • בשנה שבה עיד אל אדחא חל ביום חמישי, העובדת לא הגיעה לעבודה.
  • המעסיק היה מחויב לשלם לה דמי חגים, בגובה שכר עבודתה היומי.
  • המעסיק אינו רשאי להודיע לעובדת כי הוא מוציא אותה לחופשה באותו יום ומנכה לה ימי חופשה ממכסת ימי החופשה הצבורים לזכותה.
  • אם המעסיק היה מעוניין שהעובדת תגיע ביום אחר באותו שבוע במקום ביום חמישי, היה עליו לשלם לה שכר עבור היום שבו תעבוד, בנוסף לדמי החגים שעליו לשלם לה עבור היום שבו נעדרה מהעבודה בשל החג.

עבודה במהלך החג

תשלום מוגדל

  • עובדים במשכורת חודשית - זכאים לתוספת של 50% מהשכר היומי שלהם עבור כל יום חג שבו הם עבדו. זאת בנוסף לשכר החודשי הקבוע שלהם באותו חודש.
  • עובדים שמקבלים שכר לפי שעה - זכאים לשכר של 150% מהתעריף השעתי על כל שעה שבה עבדו במשך החג.
  • עובדים שמקבלים שכר יומי - זכאים לשכר של 150% משכרם היומי עבור כל יום חג שבו הם עבדו.
  • עובדים שמקבלים שכר לפי שעה או שכר יומי אשר הועסקו בחג בניגוד לרצונם ("מתוך כורח"), יהיו זכאים לקבל בנוסף גם דמי חגים בשיעור 100% משכרם היומי וסה"כ שכר בגובה 250% משכרם הרגיל.
שימו לב
בתי הדין מפרשים מאד בהרחבה את ההגדרה להעסקה מתוך כורח, ואם המחלוקת בין המעסיק לעובד תגיע לבית הדין לעבודה, המעסיק הוא שצריך להוכיח שהעובד הועסק מרצונו. אם לא יצליח להוכיח זאת, ייחשב העובד כמי שהוכרח לעבוד באותו יום.

יום מנוחה חלופי

  • בנוסף לתוספת השכר, זכאים העובדים שעבדו בחג גם לשעות מנוחה חלופיות ("מנוחת פיצוי"), כלומר להיעדר מהעבודה ביום אחר במקום יום החג עצמו שבו עבדו.
    • לעובדים שמקבלים שכר לפי שעה או שכר יומי - לא ישולם שכר כלשהו עבור ההיעדרות ביום החלופי.
    • לעובדים במשכורת חודשית - היום החלופי לא יופחת מן השכר, וגם לא ממכסת ימי החופשה הצבורים.
* עובדים בענפי שמירה ואבטחה, מלונאות, אולמות אירועים, עובדי קבלן כוח אדם ועובדים זרים בסיעוד זכאים לתנאים אחרים. לפרטים ראו כאן.

חופשה מרוכזת בימים שלפני או אחרי החג ("חופשה כפויה")

  • המעסיק רשאי להחליט על חופשה מרוכזת לתקופה של מספר ימים, שביניהם גם ערב החג והחג, אך עליו להקפיד על שני הכללים הבאים:
    1. אם מספר ימי החופשה (כולל היום הפנוי והמנוחה השבועית) הוא 7 ימים לפחות, יש להודיע לעובדים על ההוצאה לחופשה ועל תאריך תחילתה לפחות שבועיים מראש.
    2. יש לוודא כי לעובד יש מספיק ימי חופשה צבורים, מכיוון שלא ניתן להוציא עובדים לחופשה שנתית ביוזמת המעסיק על חשבון ימי חופשה עתידיים. למידע נוסף ראו חופשה שנתית לעובד שלא צבר מספיק ימי חופשה.
  • ימי החג שחלים במהלך החופשה, לא יופחתו ממספר ימי החופשה הצבורים של העובד.
לדוגמה
בשנה שבה עיד אל אדחא חל מיום ראשון עד יום רביעי, המעסיק מעוניין להוציא את כלל העובדים במקום העבודה לחופשה שנתית "כפויה" של שבוע החל מהיום הראשון של החג (כאשר העובדים חוזרים לעבוד ביום ראשון בשבוע שלאחר מכן).
  • במקום עבודה שעובדים בו 5 ימים בשבוע:
    • לעובדים מוסלמים ודרוזים ינוכה יום חופשה אחד (חמישי), למרות שבפועל נעדרו מהעבודה במשך שבוע שלם. ימי החג באותו שבוע אינם נלקחים בחשבון במניין החופשה.
    • לעובדים שאינם מוסלמים או דרוזים ינוכו עבור שבוע זה 5 ימי חופשה נטו.
  • במקום עבודה שעובדים בו 6 ימים בשבוע:
    • לעובדים מוסלמים ודרוזים שיום המנוחה השבועית הקבוע שלהם הוא יום שישי, ינוכו 2 ימי חופשה נטו (חמישי ושבת).
    • לעובדים מוסלמים ודרוזים שיום המנוחה השבועית הקבוע שלהם הוא שבת, ינוכו 2 ימי חופשה נטו (חמישי ושישי).
    • לעובדים שאינם מוסלמים או דרוזים ינוכו עבור שבוע זה 6 ימי חופשה נטו.
לדוגמה
בשנה שבה עיד אל אדחא חל בימים שישי, שבת, ראשון ושני, המעסיק מעוניין להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת של 7 ימים רצופים, החל מיום רביעי שלפני החג ועד יום שלישי אחרי החג (כולל).
  • לעובדים מוסלמים ודרוזים ינוכו 3 ימי חופשה נטו (רביעי, חמישי ושלישי), למרות שבפועל נעדרו מהעבודה במשך שבוע שלם. ימי החג באותו שבוע (שישי עד שני) לא ייחשבו במניין החופשה.
  • לעובדים שאינם מוסלמים או דרוזים:
    • במקום עבודה שעובדים בו 5 ימים בשבוע, ינוכו 5 ימי חופשה נטו.
    • במקום עבודה שעובדים בו 6 ימים בשבוע, ינוכו 6 ימי חופשה נטו.
  • מעסיק המעוניין להוציא לחופשה עובדים שאין לזכותם מספיק ימי חופשה לניצול (הן בחופשה מרוכזת לכל העובדים והן בחופשה לעובד/ת ספציפי/ת), רשאי לנקוט את אחת מהפעולות הבאות:
    1. לא להוציא את אותם עובדים לחופשה.
    2. להוציאם לחופשה בתשלום מבלי לנכות ימים אלה מימי החופשה שיצברו בעתיד.
    3. להוציאם לחופשה ללא תשלום, בתנאי שהעובדים מעוניינים לצאת לחופשה באותו מועד והם נתנו לכך את הסכמתם.
  • עובדים שמעוניינים לצאת לחופשה במועד מסוים ואין להם מספיק ימי חופשה צבורים, רשאים, בתנאי שהמעסיק הסכים לכך, לצאת לחופשה ארוכה מזו שצברו וזאת על חשבון ימי חופשה שיצברו בעתיד או כחופשה ללא תשלום.
  • למידע נוסף ראו חופשה שנתית לעובד שלא צבר מספיק ימי חופשה.

עובדים שאינם מוסלמים ואינם דרוזים

  • לעובדים שאינם מוסלמים ואינם דרוזים, אך מקום עבודתם סגור במהלך החג, ימי החג ייחשבו כימי חופשה (כלומר ימים אלה יופחתו ממכסת ימי החופשה שצבר), והם יקבלו עבורם דמי חופשה שנתית.
  • אם עובד שאינו מוסלמי או דרוזי יעבוד במהלך עיד אל אדחא, הוא יקבל שכר רגיל ולא יהיה זכאי לתשלום על עבודה בימי חג.
  • לפירוט רשימת החגים הקבועה בחוק על פי דת ראו דמי חגים.

סטודנטים

  • בחלק ממוסדות הלימוד האקדמיים קיימים הסדרים מיוחדים לגבי זכויות הסטודנטים בימי החגים הנהוגים בדתם.
    • האוניברסיטה העברית מתירה לסטודנטים המוסלמים להיעדר מלימודים במהלך חג הקורבן, בהתאם לנוהלי ההוראה והלימודים. כמו כן סטודנטים הצמים במהלך החג (או בימים הסמוכים לו) זכאים להיעדר מבחינה שנערכה באותו יום לאחר השעה 14:00 ולהיבחן במועד מיוחד בכפוף לנהלים.
    • אוניברסיטת חיפה הכריזה על עיד אל אדחא (חג הקורבן) כיום חופשה מלימודים לכלל הסטודנטים. בנוסף רשאים סטודנטים מוסלמים, דרוזים, צ'רקסים ואחרים הנוהגים לחגוג את חג הקורבן, להיעדר משני ימי חג לפי בחירתם מבין החגים הבאים הרלוונטיים לדתם: חג הקורבן, חג הנביא שועייב לבני העדה הדרוזית בלבד, וחג המולד לבני העדה הנוצרית. בימים שבחרו הסטודנטים לא ייערכו בחינות ותינתן דחייה בהגשת עבודות.
  • מומלץ להתעדכן ולבדוק ישירות מול מוסד הלימודים את התנאים המיוחדים שהוא מעניק לתלמידיו בחגים הנהוגים על פי דתם.

מתנדבי השירות לאומי-אזרחי

  • מתנדבי השירות לאומי-אזרחי, שהינם מוסלמים או דרוזים, זכאים להיעדר מהשירות במהלך ימי החג.
  • מתנדבים שאינם מוסלמים או דרוזים, אינם זכאים להיעדר מהשירות, אלא בימי החג שנהוגים בדתם.
  • להרחבה ראו: חופשות חגים למתנדבי שירות לאומי-אזרחי.

אסירים

שינויים במועדי תשלום קצבאות ודיווח ותשלום דמי ביטוח לאומי

  • המוסד לביטוח לאומי נוהג להקדים את התשלום של קצבאות שבמועד התשלום המקורי שלהן, או בסמוך לו, חל חג.
  • כמו כן, לרגל חג עשויים לחול שינויים במועדי הדיווח והתשלום של דמי הביטוח לעצמאים ולמעסיקים.
  • ללוח שנה המפרט את מועדי תשלום הקצבאות ומועדי הדיווח והתשלום של דמי הביטוח, ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים