בעלי הכנסה נמוכה עשויים לקבל הנחה בארנונה בהתאם לגובה הכנסותיהם ולמספר הנפשות במשפחה
הרשות המקומית לא מחויבת לתת הנחה לפי מבחן הכנסות ויש לבדוק מולה את פרטי הזכאות
למידע רשמי ראו אתר משרד הפנים

בקצרה

בעלי הכנסה נמוכה עשויים לקבל הנחה בארנונה.

שימו לב
הנחה לפי מבחן הכנסה אינה הנחת חובה.
  • הרשויות המקומיות רשאיות שלא להעניק את ההנחה או להעניק אותה באופן חלקי בתנאים שיקבעו.
  • המידע בדף זה מתייחס לתנאי הזכאות הכלליים שנקבעו בתקנות הארנונה, לכן יש לברר אם נקבעו כללים נוספים ברשות הספציפית.

מבחן ההכנסה

שימו לב
מענקי קורונה ומענק עבודה
  • החוק קובע כי מענק עבודה ומענקי הקורונה לעצמאים לא נחשבים כהכנסה לעניין תשלומי חובה או היטלים אחרים.
  • מכאן נראה שמענקים אלה לא ייחשבו כהכנסה לצורך הנחה בארנונה ולא יפגעו בזכאות להנחה זו.
  • יש רשויות מקומיות שמביאות בחשבון את המענקים במסגרת מבחן ההכנסות וזאת בהסתמך על פסיקת בית המשפט העליון שפירש חוק אחר.
  • לאור ההבדלים בין נוסח החוק שנדון בבית המשפט העליון לנוסח החוק של מענק עבודה ומענקי העצמאים, נראה שמענקים אלה לא מהווים הכנסה ולא פוגעים בזכאות להנחה בארנונה. הנושא טרם נדון או הוכרע בפסיקת בתי המשפט.
  • תשלומים שהחוקים לא קובעים לגביהם במפורש כי אינם נחשבים להכנסה, כן יובאו בחשבון במסגרת מבחן ההכנסות.

דירת שותפים

  • בתקנות שקובעות את הזכאות להנחה בארנונה אין התייחסות למקרה של דירת שותפים.
  • אם מתגוררים בדירה כמה שותפים עשויה להינתן הנחה לזכאי לפי חלקו היחסי בשטח הדירה.
  • במקרים אלה רצוי לפנות לבירור אל מחלקת הארנונה ברשות המקומית.

מי זכאי?

מס' נפשות הכנסה חודשית ממוצעת למשפחה ב-₪ (ברוטו) בשנת הכספים 2024 שיעור הנחה
1 מעל 4,184 ועד 5,880 עד 20%
מעל 3,701 ועד 4,184 עד 40%
מעל 3,218 ועד 3,701 עד 60%
עד 3,218 עד 80%
2 מעל 6,274 ועד 8,818 עד 20%
מעל 5,550 ועד 6,274 עד 40%
מעל 4,826 ועד 5,550 עד 60%
עד 4,826 עד 80%
3 מעל 7,279 ועד 10,230 עד 20%
6,439 ועד 7,279 עד 40%
מעל 5,599 ועד 6,439 עד 60%
עד 5,599 עד 80%
4 מעל 8,282 ועד 11,640 עד 20%
מעל 7,327 ועד 8,282 עד 40%
מעל 6,371 ועד 7,327 עד 60%
עד 6,371 עד 80%
5 מעל 10,601 ועד 14,899 עד 20%
מעל 9,378 ועד 10,601 עד 40%
מעל 8,155 ועד 9,378 עד 60%
עד 8,155 עד 80%
6 מעל 12,920 ועד 18,159 עד 20%
מעל 11,429 ועד 12,920 עד 40%
מעל 9,939 ועד 11,429 עד 60%
עד 9,939 עד 80%
7 מעל 15,239 ועד 21,418 עד 30%
מעל 13,481 ועד 15,239 עד 50%
מעל 11,722 ועד 13,481 עד 70%
עד 11,722 עד 90%
8 מעל 17,558 ועד 24,677 עד 30%
מעל 15,532 ועד 17,558 עד 50%
מעל 13,506 ועד 15,532 עד 70%
עד 13,506 עד 90%
9 מעל 19,877 ועד 27,936 עד 30%
מעל 17,583 ועד 19,877 עד 50%
מעל 15,290 ועד 17,583 עד 70%
עד 15,290 עד 90%
10 ומעלה עד 3,104 לנפש עד 30%
עד 2,209 לנפש עד 50%
עד 1,954 לנפש עד 70%
עד 1,699 לנפש עד 90%

חישוב ממוצע ההכנסה החודשית

  • לשכירים החישוב ייעשה באחד משני האופנים הבאים, בהתאם לבקשתם:
    • חישוב ממוצע ההכנסה החודשית (ברוטו) ב-3 החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר שלפני שנת הכספים שעבורה מבקשים את ההנחה.
    • חישוב ממוצע ההכנסה החודשית (ברוטו) ב-12 החודשים שלפני שנת הכספים שעבורה מבקשים את ההנחה.
  • לעצמאים הממוצע מחושב על פי הכנסתם החייבת במס כפי שנקבעה בשומת מס ההכנסה השנתית האחרונה שבידם, כשהיא מחולקת ב-12 ומתואמת למדד הממוצע של החודשים אוקטובר, נובמבר, דצמבר שלפני שנת הכספים שעבורה מבקשים הנחה, בתוספת הכנסה ממוצעת לחודשים האמורים ממקורות נוספים שאינם כלולים בהודעת השומה.
  • עצמאים שהם גם שכירים:
    • התקנות לא מתייחסות למקרה של עצמאי שהוא גם שכיר. עם זאת, הכנסה כעצמאי מחושבת לפי שומת מס הכנסה, שכבר כוללת בתוכה את ההכנסה כשכיר.
    • מכאן יש להסיק כי ממוצע ההכנסה של עצמאי שהוא גם שכיר יחושב כאילו מדובר בעצמאי, כפי שמפורט בסעיף הקודם (הכנסה חייבת על פי השומה, חלקי 12 ובהתאמה למדד אוקטובר, נובמבר, דצמבר).
  • בכל מקרה לרשות המקומית יש סמכות להחליט אם להעניק את ההטבה ובאילו תנאים.

תהליך מימוש הזכות

  • יש לפנות אחרי תחילת השנה לאגף לגביית ארנונה ברשות המקומית שבתחומה מתגוררים, ולמלא טופס בקשה לקבלת ההנחה.
  • ניתן למצוא את הטופס בחלק מאתרי הרשויות המקומיות. לדוגמה - אתר עיריית תל אביב, אתר עיריית ירושלים, אתר עיריית חיפה, אתר עיריית בני-ברק.
  • בטופס יש לפרט את ההכנסות מעבודה ואת הכנסות (אם יש) ממקורות הכנסה נוספים.
  • יש לצרף את המסמכים שמפורטים בטופס (כגון תלושי משכורת רלוונטיים ואישורים על הכנסות נוספות).
  • המועד האחרון להגשת בקשה לשנה הנוכחית נקבע על-ידי הרשות המקומית ועשוי להשתנות בין רשות אחת לאחרת.
  • הנחה רטרואקטיבית לשנים קודמות עשויה להינתן בחלק מהרשויות המקומיות, בהתאם לכללים שנקבעו בכל רשות.
  • לפרטים על גובה ההכנסות בשנים הקודמות, ראו טבלאות הכנסות לצורך הנחה בארנונה.

ערעור

  • אם מעוניינים לערער על החלטת הרשות המקומית בנושא הארנונה, ניתן לפנות לגזבר הרשות המקומית.

כדאי לדעת

  • אין כפל הנחות:
    • מי שמתקיימים לגביהם מספר תנאי זכאות להנחות שונות בארנונה יהיו זכאים להנחה אחת בלבד, הגבוהה מביניהן (מומלץ לבדוק בפורטל ארנונה אם עונים על קריטריונים המזכים בהנחה גבוהה יותר).
    • אם שני אנשים הזכאים להנחה בארנונה מתגוררים באותו נכס (דירה/בית), תינתן רק הנחה אחת עבור הנכס.
  • שיעורי ההנחות ייקבעו על-ידי הרשויות המקומיות ויפורסמו מדי שנה בצו המיסים.
  • במקרים מסויימים ניתן להגיש בקשה להנחה בארנונה בשיעור של עד 70% על בסיס "נזקקות" - אם נגרמו הוצאות חריגות גבוהות במיוחד בשל טיפול רפואי חד-פעמי או מתמשך, או שקרה אירוע שהביא להרעה משמעותית ובלתי צפויה במצב החומרי. הזכאות נקבעת במקרים אלה בהתאם למבחן הכנסות ומספר הנפשות בבית.
  • הזכאות להנחה מותנית בכך שסכום הארנונה ישולם עד לסוף שנת הכספים (ה-31 בדצמבר של אותה שנה). אם מי שזכאים להנחה לא ישלמו את מלוא הארנונה עד סוף השנה, הם יחויבו במלוא הסכום ללא ההנחה.
  • נשים מעל גיל 60 וגברים מעל גיל 65 בעלי עסק קטן שמקבלים הנחה בארנונה על דירתם בגלל הכנסה נמוכה עשויים לקבל גם הנחה בארנונה עבור העסק. למידע נוסף ראו הנחה בארנונה לבעלי עסקים קטנים מעל גיל 60.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים