בעלי הכנסה נמוכה עשויים לקבל הנחה בארנונה בהתאם לגובה הכנסותיהם ולמספר הנפשות במשפחה
הרשות המקומית לא מחויבת לתת הנחה לפי מבחן הכנסות ויש לבדוק מולה את פרטי הזכאות
למידע רשמי ראו אתר משרד הפנים
בקצרה
בעלי הכנסה נמוכה עשויים לקבל הנחה בארנונה.
מבחן ההכנסה
- מבחן ההכנסה מתייחס להכנסה ברוטו של המחזיקים בנכס ושל מי שמתגוררים עמם (כולל ילד במשפחת אומנה), מכל מקור הכנסה שהוא, ולא כולל את התשלומים הבאים -
- תשלומים שלא נכללים בחישוב ההכנסה:
- תגמול מיוחד לחיילי מילואים ותגמול נוסף לחיילי מילואים.
- הרשות המקומית רשאית לא לכלול גם תשלום עבור שירות מילואים בחישוב ההכנסה להנחה בארנונה בשנים 2024 ו-2025.
- דמי שכירות שמקבלים עבור השכרת דירה - עד לסכום דמי השכירות שמשלמים עבור הדירה שמתגוררים בה.
- מחצית מהכנסתם החודשית של ילדים שמתגוררים עם המחזיקים בנכס. לגבי ילד אחד בלבד, לא תובא בחשבון הכנסה חודשית עד 6,247.67 ₪ (גובה שכר המינימום).
- הקצבאות הבאות מהמוסד לביטוח לאומי:
- מענקים שבחוקים שקבעו אותם נאמר במפורש שלא ייחשבו כהכנסה.
- תשלומים שהחוקים לא קובעים לגביהם במפורש כי אינם נחשבים להכנסה, כן יובאו בחשבון במסגרת מבחן ההכנסות.
דירת שותפים
- בתקנות שקובעות את הזכאות להנחה בארנונה אין התייחסות למקרה של דירת שותפים.
- אם מתגוררים בדירה כמה שותפים עשויה להינתן הנחה לזכאי לפי חלקו היחסי בשטח הדירה.
- במקרים אלה רצוי לפנות לבירור אל מחלקת הארנונה ברשות המקומית.
מי זכאי?
- מי שהכנסתם החודשית הממוצעת (ברוטו) ב-2024 הייתה בהתאם למפורט בטבלה זכאים להנחה בשנת 2025:
מס' נפשות | הכנסה חודשית ממוצעת למשפחה ב-₪ (ברוטו) בשנת הכספים 2024 | שיעור הנחה |
---|---|---|
1 | מעל 4,184 ועד 5,880 | עד 20% |
מעל 3,701 ועד 4,184 | עד 40% | |
מעל 3,218 ועד 3,701 | עד 60% | |
עד 3,218 | עד 80% | |
2 | מעל 6,274 ועד 8,818 | עד 20% |
מעל 5,550 ועד 6,274 | עד 40% | |
מעל 4,826 ועד 5,550 | עד 60% | |
עד 4,826 | עד 80% | |
3 | מעל 7,279 ועד 10,230 | עד 20% |
6,439 ועד 7,279 | עד 40% | |
מעל 5,599 ועד 6,439 | עד 60% | |
עד 5,599 | עד 80% | |
4 | מעל 8,282 ועד 11,640 | עד 20% |
מעל 7,327 ועד 8,282 | עד 40% | |
מעל 6,371 ועד 7,327 | עד 60% | |
עד 6,371 | עד 80% | |
5 | מעל 10,601 ועד 14,899 | עד 20% |
מעל 9,378 ועד 10,601 | עד 40% | |
מעל 8,155 ועד 9,378 | עד 60% | |
עד 8,155 | עד 80% | |
6 | מעל 12,920 ועד 18,159 | עד 20% |
מעל 11,429 ועד 12,920 | עד 40% | |
מעל 9,939 ועד 11,429 | עד 60% | |
עד 9,939 | עד 80% | |
7 | מעל 15,239 ועד 21,418 | עד 30% |
מעל 13,481 ועד 15,239 | עד 50% | |
מעל 11,722 ועד 13,481 | עד 70% | |
עד 11,722 | עד 90% | |
8 | מעל 17,558 ועד 24,677 | עד 30% |
מעל 15,532 ועד 17,558 | עד 50% | |
מעל 13,506 ועד 15,532 | עד 70% | |
עד 13,506 | עד 90% | |
9 | מעל 19,877 ועד 27,936 | עד 30% |
מעל 17,583 ועד 19,877 | עד 50% | |
מעל 15,290 ועד 17,583 | עד 70% | |
עד 15,290 | עד 90% | |
10 ומעלה | עד 3,104 לנפש | עד 30% |
עד 2,209 לנפש | עד 50% | |
עד 1,954 לנפש | עד 70% | |
עד 1,699 לנפש | עד 90% |
חישוב ממוצע ההכנסה החודשית
- לשכירים החישוב ייעשה באחד משני האופנים הבאים, בהתאם לבקשתם:
- חישוב ממוצע ההכנסה החודשית (ברוטו) ב-3 החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר שלפני שנת הכספים שעבורה מבקשים את ההנחה.
- חישוב ממוצע ההכנסה החודשית (ברוטו) ב-12 החודשים שלפני שנת הכספים שעבורה מבקשים את ההנחה.
- לעצמאים הממוצע מחושב על פי הכנסתם החייבת במס כפי שנקבעה בשומת מס ההכנסה השנתית האחרונה שבידם, כשהיא מחולקת ב-12 ומתואמת למדד הממוצע של החודשים אוקטובר, נובמבר, דצמבר שלפני שנת הכספים שעבורה מבקשים הנחה, בתוספת הכנסה ממוצעת לחודשים האמורים ממקורות נוספים שאינם כלולים בהודעת השומה.
- עצמאים שהם גם שכירים:
- התקנות לא מתייחסות למקרה של עצמאי שהוא גם שכיר. עם זאת, הכנסה כעצמאי מחושבת לפי שומת מס הכנסה, שכבר כוללת בתוכה את ההכנסה כשכיר.
- מכאן יש להסיק כי ממוצע ההכנסה של עצמאי שהוא גם שכיר יחושב כאילו מדובר בעצמאי, כפי שמפורט בסעיף הקודם (הכנסה חייבת על פי השומה, חלקי 12 ובהתאמה למדד אוקטובר, נובמבר, דצמבר).
- בכל מקרה לרשות המקומית יש סמכות להחליט אם להעניק את ההטבה ובאילו תנאים.
תהליך מימוש הזכות
- יש לפנות אחרי תחילת השנה לאגף לגביית ארנונה ברשות המקומית שבתחומה מתגוררים, ולמלא טופס בקשה לקבלת ההנחה.
- ניתן למצוא את הטופס בחלק מאתרי הרשויות המקומיות. לדוגמה - אתר עיריית תל אביב, אתר עיריית ירושלים, אתר עיריית חיפה, אתר עיריית בני-ברק.
- בטופס יש לפרט את ההכנסות מעבודה ואת הכנסות (אם יש) ממקורות הכנסה נוספים.
- יש לצרף את המסמכים שמפורטים בטופס (כגון תלושי משכורת רלוונטיים ואישורים על הכנסות נוספות).
- המועד האחרון להגשת בקשה לשנה הנוכחית נקבע על-ידי הרשות המקומית ועשוי להשתנות בין רשות אחת לאחרת.
- הנחה רטרואקטיבית לשנים קודמות עשויה להינתן בחלק מהרשויות המקומיות, בהתאם לכללים שנקבעו בכל רשות.
- לפרטים על גובה ההכנסות בשנים הקודמות, ראו טבלאות הכנסות לצורך הנחה בארנונה.
ערעור
- אם מעוניינים לערער על החלטת הרשות המקומית בנושא הארנונה, ניתן לפנות לגזבר הרשות המקומית.
כדאי לדעת
- אין כפל הנחות:
- מי שמתקיימים לגביהם מספר תנאי זכאות להנחות שונות בארנונה יהיו זכאים להנחה אחת בלבד, הגבוהה מביניהן (מומלץ לבדוק בפורטל ארנונה אם עונים על קריטריונים המזכים בהנחה גבוהה יותר).
- אם שני אנשים הזכאים להנחה בארנונה מתגוררים באותו נכס (דירה/בית), תינתן רק הנחה אחת עבור הנכס.
- שיעורי ההנחות ייקבעו על-ידי הרשויות המקומיות ויפורסמו מדי שנה בצו המיסים.
- במקרים מסויימים ניתן להגיש בקשה להנחה בארנונה בשיעור של עד 70% על בסיס "נזקקות" - אם נגרמו הוצאות חריגות גבוהות במיוחד בשל טיפול רפואי חד-פעמי או מתמשך, או שקרה אירוע שהביא להרעה משמעותית ובלתי צפויה במצב החומרי. הזכאות נקבעת במקרים אלה בהתאם למבחן הכנסות ומספר הנפשות בבית.
- הזכאות להנחה מותנית בכך שסכום הארנונה ישולם עד לסוף שנת הכספים (ה-31 בדצמבר של אותה שנה). אם מי שזכאים להנחה לא ישלמו את מלוא הארנונה עד סוף השנה, הם יחויבו במלוא הסכום ללא ההנחה.
- נשים מעל גיל 60 וגברים מעל גיל 65 בעלי עסק קטן שמקבלים הנחה בארנונה על דירתם בגלל הכנסה נמוכה עשויים לקבל גם הנחה בארנונה עבור העסק. למידע נוסף ראו הנחה בארנונה לבעלי עסקים קטנים מעל גיל 60.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- תקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה) - תקנה 2(א)(8)