המידע במדריך מיועד לסייע לתהליך מהיר של מיצוי זכויות למשפחות ויחידים שנמצאים בקשיים כלכליים
בכל מקרה רצוי להכיר את הפורטל המלא בנושא הכנסה נמוכה וקשיים כלכליים
מוקד 118 של משרד הרווחה יכול לסייע לכם במצבי חירום


המדריך מיועד למשפחות ויחידים ששרויים בקשיים כלכליים (ככלל, מי שמרוויחים פחות מ-8,000 ₪ כולל קצבאות).
בנוסף, המידע נועד לסייע לעובדות סוציאליות ולעובדים ומתנדבים בעמותות. אנשי מקצוע ונותני שירות שמעוניינים לערוך מעקב על מצבם של אנשים שמטופלים על ידם, יכולים להיעזר בטור "המשך טיפול" שהוספנו למדריך בגרסת ההדפסה.
בחרנו לרכז במדריך זה מידע על זכויות עיקריות, בכל מקרה אנחנו ממליצים לגלוש בכל האיזורים של פורטל הכנסה נמוכה וקשיים כלכליים.

טיפ
למידע אודות שירותים לבעלי הכנסה נמוכה וקשיים כלכליים, לפי מיקום על מפה אינטראקטיבית, ראו באתר "כל שרות".

קצבאות ומענקים בשל הכנסה נמוכה

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
אתם מקבלים הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה? אם לא, מומלץ לבדוק את זכאותכם לגמלת הבטחת הכנסה (השלמת הכנסה). אם כן, חשוב מאוד שתקראו את הפסקה הבאה בהמשך המדריך: הנחות רלבנטיות למקבלי הבטחת הכנסה.
אתם עובדים בשכר נמוך? אם כן, מומלץ לבדוק את זכאותכם למענק עבודה (מענק הכנסה, מס הכנסה שלילי)

חובות כספיים

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
קיבלתם מכתב התראה מההוצאה לפועל? מעוניינים להסדיר את החובות? לרשותכם מידע חשוב מאוד: במקרים מסוימים כדאי לשקול פנייה להליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל) בהוצאה לפועל. למידע נוסף ראו חדלות פירעון ושיקום כלכלי לחובות בסכום נמוך.
נמצאים בחובות ושוקלים לפנות להליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל) ביוזמתכם? נפתחו נגדכם הליכי חדלות פירעון? מידע חשוב לרשותכם: ראו את הפורטלים המלאים בנושא פשיטת רגל וחדלות פירעון:

דיור

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
אתם גרים בשכירות פרטית (לא בדיור ציבורי)? אם כן, כדאי לבדוק בהקדם את הזכויות הבאות: חשוב לזכור שמימוש זכויות בתחום הדיור הוא תהליך ארוך שמצריך סבלנות והתמדה
אתם גרים בדיור הציבורי? אם כן, חשוב שתהיו מודעים לזכויותיכם כדיירים: ראו את הפורטל המלא של דיור ציבורי

ילדים

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
יש לכם ילדים בגנים או בבתי ספר? אם כן, כדאי לכם לבדוק: ראו את הפורטל המלא סיוע כלכלי להורים במערכת החינוך
יש לכם ילד/ילדים במעונות? אם כן, כדאי לכם לבדוק תוכניות סיוע למעונות: מומלץ לבקר בפורטל מעונות יום

הנחות והטבות

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
אתם מודעים להטבות הכלליות האלה? שווה לבדוק...
אתם מקבלים הנחה בחשבון החשמל? ראו פרטים לגבי האוכלוסיות הזכאיות להנחה
  • ניתן לבקש מחברת החשמל לקבל את חשבון החשמל אחת לחודש, במקום אחת לחודשיים.
  • מומלץ גם לברר במוקד 103 של חברת החשמל לגבי:
    • האפשרות לפרוע את תשלום חשבון החשמל באמצעות שוברי תשלום
    • ביצוע הסדרי חוב באמצעות מונה חשמל מוגבל בתשלום מראש בפריסות לתקופות ארוכות
    • הקלה בהסדרי חוב על-ידי ביטול ריביות ועלויות גבייה

סיוע משפטי

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
אתם זקוקים לסיוע משפטי? אם כן, חשוב שתכירו את האפשרויות הבאות לקבלת סיוע משפטי:

הנחות רלוונטיות למקבלי הבטחת הכנסה

  • חשוב: רוב הזכויות שמופיעות בחלק זה אמורות להיות מיושמות בצורה אוטומטית על-ידי העברת קבצים מביטוח לאומי (או הרשות לרווחת ניצולי השואה) לגורמים הרלוונטיים (חברת חשמל, תאגידי המים וכו'), אולם מבדיקות שנעשו בעבר, ניראה שיש מקרים של זכאים ש"נופלים בין הכסאות" ולא זוכים להנחות. לכן, חשוב לבדוק לגבי כל הנחה האם היא אכן מיושמת בפועל.
שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
אתם מודעים להנחות השונות ולפטורים שאתם זכאים להם? שימו לב לזכויות הבאות:
יש זכאות לסיוע נוסף בנושאי דיור? שימו לב להטבות הבאות:
יש זכאות לסיוע ספציפי בתחום הבריאות? שימו לב להטבות הבאות:
איך ניתן להקל על הוצאות החשמל? שימו לב לזכויות הבאות: חשבון חשמל לדוגמה עם סימון ההנחה (לחצו על התמונה לתצוגה מלאה):

הנחה בחשבון החשמל לזכאים - חלק עליון.jpg

מי יכול לעזור?

  • חשוב: ישנם ארגוני סיוע רבים. בחרנו לרכז פה מספר מצומצם של ארגונים בעלי פריסה ארצית עם עדיפות מובנית למוקדי שירות ממשלתיים/ציבוריים. בכל מקרה אתם מוזמנים לראות את הרשימה המלאה בנושא.
ארגון טלפון פנייה מקוונת הערות המשך טיפול
מוקד רווחה לאומי של משרד הרווחה והביטחון החברתי 118 המוקד פועל 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע המענה ניתן במספר שפות. המוקד מספק שירותי מידע והכוון לציבור הרחב בתחומי מצוקה, חירום, רווחה ושירותים חברתיים במגזר הממשלתי והציבורי, ובמגזר השלישי.
מוקד המוסד לביטוח לאומי *6050 טופס בירור אישי מקוון מוקד טלפוני ארצי - בטלפון *6050 או 04-8812345 מכל מכשיר טלפון, בזק וסלולארי. השירות ניתן בימים א' - ה' בין השעות 8:00 - 17:00 בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.
פעמונים 03-9127150 פנייה ל"פעמונים עונים" ליווי משפחות ויחידים הנמצאים בקשיים כלכליים, במטרה להקנות להם כלים לניהול נכון של תקציב המשפחה לטווח הארוך.
שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח 118 דף הפייסבוק של שי"ל
  • מוקד ומרכז המידע של שי"ל פועל באמצעות מוקד 118 של משרד הרווחה בימים א-ה (לא כולל ערבי חג) בשעות 8:30 עד 16:00.
  • לרשימת תחנות שי"ל ברחבי הארץ
נושמים לרווחה במרכז עוצמה
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

פסקי דין

חקיקה ונהלים