הסדר מיטיב הוא הסכם בין מעסיק לעובדים או בין מעסיק לארגון עובדים, אשר סך ההפרשות לביטוח הפנסיוני של העובדים שנקבע בו הוא לפחות 17.5% משכר העובד
מעסיק של עובדים שחל עליהם הסדר מיטיב, חייב להפריש לביטוח הפנסיוני את הסכומים שנועדו לתגמולים ולפיצויים בהתאם לשיעורים שנקבעו בהסדר המיטיב במקרה שהם יותר טובים משיעורי ההפרשות שנקבעו בצו ההרחבה
במקרה שתנאיו של הסדר מיטיב נחותים מתנאי הביטוח הפנסיוני הקבועים בצו ההרחבה, יש לנהוג לגבי אותם תנאים לפי צו ההרחבה
תקציר
הסדר מיטיב הוא הסכם בין מעסיק לעובדים או בין מעסיק לארגון עובדים, המתיחס לביטוח הפנסיוני של העובדים ואשר סך ההפרשות לביטוח הפנסיוני (הפרשות העובד לתגמולים, הפרשות המעסיק לתגמולים והפרשות המעסיק לפיצויים) שנקבע בו הוא לפחות 17.5% משכר העובד.
- מעסיק של עובדים שחל עליהם הסדר מיטיב, חייב להפריש לביטוח הפנסיוני את הסכומים שנועדו לתגמולים ולפיצויים בהתאם לשיעורים שנקבעו בהסדר המיטיב ולא על פי שיעורי ההפרשות שנקבעו בצו ההרחבה.
- למרות זאת, אם תנאי ההסדר המיטיב נחותים מבחינת העובד בהשוואה לתנאי הביטוח הפנסיוני שקבועים בצו ההרחבה, על המעסיק לנהוג לפי צו ההרחבה, כפי שמפורט בהמשך.
מי זכאי?
- כל עובד שחל עליו הסכם המתיחס באופן ספציפי לביטוח פנסיוני ואשר שיעורי ההפרשות הכוללים לביטוח הפנסיוני (הפרשות עובד + הפרשות מעסיק) הם לפחות 17.5% משכרו של העובד.
- הסדר מיטיב יכול להיחתם בין המעסיק לעובד, ויכול להיקבע גם בהסכם קיבוצי שחל על קבוצה רחבה של עובדים בענפי מקצוע שונים, למשל:
עובדי קבלן / חברות כוח-אדם
- עובדי קבלן כוח אדם זכאים לביטוח פנסיוני בתנאים משופרים החל מהחודש העשירי להעסקתם.
- במהלך תשעת החודשים הראשונים הם זכאים לביטוח פנסיוני באותם תנאים של עובדים שכירים אחרים.
- למידע נוסף ראו ביטוח פנסיוני לעובדי קבלן (חברות כוח אדם).
עובדי שמירה ואבטחה
- עובדי חברות שמירה ואבטחה זכאים להפרשות מוגדלות לביטוח פנסיוני, בהשוואה לשאר העובדים במשק.
- קיימים הבדלים מסוימים בין עובדים במגזר הפרטי ועובדים במגזר הציבורי.
- למידע נוסף ראו ביטוח פנסיוני לעובדי שמירה ואבטחה.
עובדי חברות ניקיון ותחזוקה
- עובדי חברות ניקיון ותחזוקה זכאים להפרשות מוגדלות לביטוח פנסיוני, בהשוואה לשאר העובדים במשק.
- הזכאות לביטוח היא מהיום הראשון לעבודה לכל העובדים בחברה, בין אם היה להם ביטוח פנסיוני קודם ובין אם לאו.
- קיימים הבדלים מסוימים בין עובדי ניקיון במגזר הפרטי ועובדי ניקיון במגזר הציבורי.
- למידע נוסף ראו ביטוח פנסיוני לעובדי חברות ניקיון ותחזוקה.
עובדי אולמות וגני אירועים
- עובדי אולמות וגני אירועים עשויים להיות זכאים לביטוח פנסיוני בתנאים משופרים החל משנת עבודתם השנייה או השלישית.
- קיימים הבדלים בין עובדים המקבלים שכר על בסיס שעתי או יומי ועובדים המקבלים משכורת על בסיס חודשי.
- כמו כן קיימים הבדלים בתנאי הביטוח בין סוגי הביטוח הפנסיוני השונים.
- למידע נוסף ראו ביטוח פנסיוני לעובדי אולמות וגני אירועים.
עובדים בענף המלונאות
- לעובדים בענף המלונאות המבוטחים בקרן פנסיה ותיקה:
- המלון ימשיך לבטח אותם בקרן פנסיה ותיקה.
- הביטוח יהיה מיומם הראשון לעבודה.
- שיעורי ההפרשות יהיו 20.5% מהשכר (7.5% תגמולי מעסיק, 6% פיצויים, 7% תגמולי עובד).
- כל עובד שהביטוח הפנסיוני שלו אינו מקיף (כלומר אינו מכיל הסדר ביטוחי לאובדן כושר עבודה) זכאי שהמעסיק ירכוש עבורו ביטוח לאובדן כושר עבודה המבטיח פיצוי בשיעור 75% בתנאי שעלות הביטוח אינה עולה על 2.5% מהשכר.
- למידע נוסף, ראו זכותון עובדים בענף המלונאות.
עובדים בענף הבנייה
- החל מיום 01.06.2018 שיעורי ההפקדות לביטוח הפנסיוני בענף הבנייה הם:
- הפקדות המעסיק לתגמולים - 7.1% מהשכר המבוטח.
- הפקדות העובד שינוכו מהשכר - 6.6% מהשכר המבוטח.
- הפקדות מעסיק לרכיב פיצויים - 6% בקרן פנסיה מקיפה, ו-8.33% בביטוח מנהלים או בקופת גמל.
- הוראות אלה חלות על כל עובד ומנהל עבודה באתר בניה, המועסק בתפקיד שאינו משרדי, ועל עובד שיפוצים.
- עובד ועובד שיפוצים המבוטח בקרן פנסיה ותיקה - ימשיך המעסיק לבטחו בקרן הפנסיה הוותיקה, ויעביר את ההפרשות והניכויים הדרושים על פי כל דין לקרן הפנסיה הוותיקה.
- למידע נוסף ראו ביטוח פנסיוני לעובדי בניין ושיפוצים.
ענפים נוספים
- קיימים ענפים מקומות עבודה נוספים שהם ייתכנו הסדרים מיטיבים.
- מומלץ לבדוק באמצעות נציגות העובדים במקום העבודה או עם ארגון העובדים, אם חל על העובד הסדר כזה מכוח הסכם קיבוצי או צו הרחבה.
"הסדר מיטיב" שתנאיו פחות טובים מתנאי הביטוח הפנסיוני הקבועים בצו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק
- חלק מההסדרים המיטיבים נקבעו לפני שנחתם צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, או בתקופות שבהן תנאי ההסדר הפנסיוני שנקבע בצו ההרחבה (למשל שיעורי ההפרשות של המעסיק) היו פחות טובים מאלו שבהסדרים המיטיבים. לאור העובדה שעם הזמן נחתם צו ההרחבה ושיעורי ההפרשות לביטוח פנסיוני (על פי הצו) עלו באופן הדרגתי, ייתכן שכיום לחלק מההסדרים המיטיבים אין כל יתרון על פני צו ההרחבה, ובחלק מהמקרים ההסדר בצו ההרחבה מכיל תנאים טובים יותר מאשר בהסדר המיטיב.
- לפיכך בכל פעם שקיימת סתירה בין צו ההרחבה לבין הסדר מיטיב ספציפי, יש לנהוג על פי ההסדר שתנאיו טובים יותר מנקודת מבטו של העובד.
הסדר מיטיב שבו נקבעו מראש סוג הביטוח הפנסיוני או זהות החברה שאליה יופקדו הכספים
הסדר מיטיב שמועד התחלת ההפרשות לביטוח הפנסיוני הינו מאוחר מזה שקבוע בצו ההרחבה
הסדר מיטיב שבו שיעור ההפרשות לרכיב מסוים בביטוח הפנסיוני נמוך מזה שקבוע בצו ההרחבה
- בחלק גדול מההסדרים המיטיבים נקבע כי המעסיק יפריש 5% משכר העובד לתגמולים ו-8.33% לפיצויים (סה"כ הפרשות המעסיק 13.33%). עד שנת 2014 נחשבו שיעורים אלה לגבוהים בהשוואה לשיעורי הפרשות המעסיק שנקבעו בצו ההרחבה.
- בשנת 2014 שיעור הפרשות המעסיק לתגמולים הועלה ל-6%, ובהמשך ל-6.25% והחל מ-2017 הוא עומד על 6.5%, כך שנוצר מצב שבו שיעור הפרשות מעסיק לתגמולים על פי הסדר מיטיב (העומד במקרים רבים על 5%) הינו נמוך מזה שקבוע בצו ההרחבה. יחד עם זאת סך כל ההפרשות של המעסיק (תגמולים + פיצויים) נשאר גבוה מזה שנקבע בצו ההרחבה (13.33% לעומת 12.5%), שכן רכיב הפיצויים שנקבע בהסדר המיטיב (8.33%) גבוה מזה שנקבע בצו (6.5% החל מ-2017).
- חשוב לזכור כי עד יוני 2016, שיעורי ההפרשות בהסדר מיטיב מחושבים תמיד מתוך שכר העובד (או השכר שהוסכם עליו שממנו יבוצעו ההפרשות), בעוד ששיעורי ההפרשות לפי צו ההרחבה מחושבים מתוך הסכום הנמוך מבין שני הסכומים הבאים: שכר העובד או השכר הממוצע במשק (12,536 ₪ נכון לינואר 2024). מכאן שייתכנו מקרים שלמרות ששיעור ההפרשות (האחוז) לרכיב התגמולים לפי ההסדר המיטיב הוא נמוך מהשיעור שנקבע בצו, הרי שהסכום שמועבר בפועל כרכיב תגמולים הוא גבוה מזה שהיה מועבר אם היו נוהגים לפי צו ההרחבה ׁ(ראו דוגמה בהמשך).
- החל מיולי 2016 במקרה שבהסכם העבודה הוסכם שהשכר שממנו יחושבו ההפרשות הוא גבוה מהשכר הממוצע, יש לנהוג לפי מה שנקבע בהסכם (כלומר החישוב יבוצע מתוך השכר שעליו הוסכם ולא מתוך השכר הממוצע).
- לפי סעיף 5 א' לצו ההרחבה, במקרה שבהסדר מיטיב סך כל התנאים מיטיבים עם העובד בהשוואה לצו ההרחבה, אולם שיעור ההפרשות לרכיב מסוים נמוך מזה שקבוע בצו ההרחבה, יש לנהוג לגבי אותו רכיב בלבד על פי צו ההרחבה, ואילו לגבי שאר הרכיבים יש לנהוג לפי ההסדר המיטיב. (להלן מספר דוגמאות).
עובדים שמשתכרים שכר נמוך מהשכר הממוצע
- חשוב לציין כי יש הסבורים שגם בדוגמה הנ"ל יש לנהוג לפי ההסכם (ההסדר המיטיב) ולא לפי צו ההרחבה, למרות ששיעור ההפרשות שנקבע בו לרכיב מסוים נמוך מזה שקבוע בצו ההרחבה, וזאת מכיוון שבחישוב כולל (סך כל ההפרשות של המעסיק, הן לתגמולים והן לפיצויים) ההסדר נחשב למיטיב עם העובד. עם זאת עמדה זו עומדת בסתירה לסעיף 5 לצו ההרחבה. בכל מקרה סוגיה זו לא הובאה עדיין לבית המשפט, ולכן אין עדיין הלכה מחייבת, המורה כיצד יש לנהוג במקרה כזה.
עובדים שמשתכרים שכר הגבוה מהשכר הממוצע במשק
- במקרים שבהם שכר העובדים גבוה מהשכר הממוצע במשק, ייתכן שההסדר ייחשב למיטיב בהשוואה לצו ההרחבה גם אם שיעור התגמולים של המעסיק נמוך מזה שקבוע בצו, וזאת מכיוון שצו ההרחבה קובע כי שיעור התגמולים יחושב מתוך השכר בפועל או מתוך השכר הממוצע במשק - הנמוך מביניהם אלא אם נקבע בהסכם העבודה "שכר קובע" גבוה יותר.
- הסכם או הסדר שבו שיעור התגמולים של המעסיק נמוך מזה שקבוע בצו (למשל 5% במקום 6.5%), אך השכר שממנו מחושבים שיעורי התגמולים גבוה מהשכר הממוצע במשק, עשוי להיחשב כהסדר מיטיב גם לגבי אותו רכיב ספציפי של תגמולים, וזאת מכיוון שהסכום שמועבר בפועל לתגמולים הוא גבוה מהסכום המינימלי שקבוע בצו ההרחבה
תהליך מימוש הזכות
- הזכות ניתנת באופן אוטומטי.
- עובד שחל עליו הסדר מיטיב זכאי להפרשות לביטוח הפנסיוני על פי ההסדר המיטיב ולא לפי צו ההרחבה.
- הפרשות אלה יבוצעו במלואן ע"י המעסיק, וחלקו של העובד ינוכה מהשכר. למידע נוסף ראו חובת ביטוח פנסיוני לעובדים.
- על המעסיק להעביר את הסכומים לקרן הפנסיה, קופת הגמל או חברת הביטוח, שבה מנוהל הביטוח הפנסיוני של העובד, במועדים הקבועים בחוק, ואם הוא אינו נוהג כך, ניתן להטיל עליו פיצויי הלנת שכר, קנס, תשלום ריבית לגוף הפנסיוני ואף מאסר. למידע נוסף ראו העברת כספים לביטוח פנסיוני ולקרן השתלמות על ידי המעסיק.
- עובדים הסבורים כי ההסדר המיטיב, שחל עליהם, קובע שיעורי הפרשות נמוכים מאלה שקבועים בצו ההרחבה, רשאים לפנות למעסיק ולבקש ממנו להגדיל את שיעור ההפרשות שלו לתגמולים.
- אם המעסיק מסרב לבקשת העובדים, ניתן להגיש נגדו תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה או להגיש נגדו תביעה לבית הדין לעבודה.
- רצוי לפנות לקבלת יעוץ משפטי כדי לוודא שהמעסיק אכן מחויב להגדיל את הפרשותיו לביטוח הפנסיוני, לאור הדעות השונות בסוגיה זו.
- כמו כן חשוב לוודא כי ביצוע השינוי בגובה ההפרשות לא יפגע בזכויות הפנסיוניות של העובדים עקב שינויי תנאי החיסכון או הפוליסה, כפי שיוסבר בהמשך.
חשוב לדעת
- במקרים מסוימים הגדלת שיעור התגמולים עשויה לפגוע בזכויות הפנסיוניות של העובד, בעיקר במקרים שבהם הביטוח הפנסיוני של העובדים נעשה במסגרת פוליסות ביטוח מנהלים שנחתמו לפני 2013.
- שינוי שיעורי התגמולים עשוי לדרוש פתיחת פוליסת ביטוח חדשה, שתנאיה יהיו שונים מאלו שהיו בפוליסה הקודמת, והעובד עשוי לאבד חלק מהזכויות שמהן הוא נהנה עד כה.
- במקרה שמעסיק בוחר להגדיל את שיעור ההפרשות כדי להתאים אותו לצו ההרחבה, מומלץ לוודא כי זכויות העובדים לא תיפגענה, גם אם מדובר בפוליסה חדשה.
- עובד שעבר ממקום עבודה שבו היה "הסדר מיטיב" למקום עבודה שבו אין הסדר מיטיב, אינו זכאי להסדר מיטיב במקום עבודתו החדש. מעסיקו החדש יהיה מחויב לבצע את ההפרשות לביטוח הפנסיוני בהתאם לצו ההרחבה ולשיעורי ההפרשות המפורטים בו. למידע נוסף ראו חובת ביטוח פנסיוני לעובדים.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
- לשכת היועצים הפנסיוניים
- פעמונים
- שבילי אופק - מומחים למען הקהילה
- ארגונים העוסקים בסיוע משפטי לעובדים
- ארגונים מייצגי עובדים
- קרן מתייעלים
גורמי ממשל
גורם ממשלתי | תחומי אחריות | נושאים |
---|---|---|
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון - טל' 3002* | רשות שוק ההון מפקחת על קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים | |
מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה - מוקד ארצי 1-800-354-354 | הסדרת שוק העבודה ואכיפת חוקי עבודה למיצוי זכויות העובדים, איתור הפרות וצמצום הפגיעה בעובדים שכירים ברמות השכר הנמוכות | ההגנה קריטית במקרים שמעסיקים לא מבצעים את חובתם לחיסכון פנסיוני |
מינהלת הגמלאות במשרד האוצר - טל' 02-5016333 | תשלומי הפנסיה התקציבית לגמלאי המדינה | פנסיה תקציבית |
רשות המסים - טל' 4954* (*מסים) | מתן הטבות במס לעובדים ולעצמאים בשל ההפקדות לביטוח פנסיוני. | ראו הטבות במס הכנסה בגין הפקדות עצמאיות לביטוח פנסיוני. |
מוקד 8840* של אגף בכיר אזרחים ותיקים | אתר המשרד לשוויון חברתי | מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולאזרחים העומדים לקראת פרישה, ולסיוע במיצוי הזכויות |
מקורות משפטיים ורשמיים
פסקי דין
חקיקה ונהלים
הרחבות ופרסומים
תודות
- המידע המקורי בערך נכתב בסיוע היחידה לחינוך פיננסי ומחלקת קופות גמל ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.