עובדי קבלן בתחום הניקיון, השמירה וההסעדה שזכויותיהם בעבודה הופרו, יכולים במקרים מסוימים לתבוע ישירות את מזמין השירות (מקום העבודה בפועל) למרות שההפרה בוצעה על ידי חברת הניקיון, השמירה או ההסעדה
במקרים אלה יש להתריע בפני מזמין השירות ולאפשר לו לפעול לתיקון ההפרות לפני הגשת התביעה
אם מזמין השירות לא קבע דרך להגשת תלונה על ההפרות או לא יידע את עובדי הקבלן על דרך זו בשפה ברורה ומובנת להם, ניתן להגיש תביעה גם ללא התרעה מראש
מזמין השירות יכול לנקוט צעדים מסוימים המפורטים בהמשך, על מנת להיות פטור מאחריות להפרה של זכויות העובדים
תקציר
בעיקרון קבלני שירות הם המעסיקים ואחראים לזכויות עובדי הקבלן שעובדים מטעמם אצל מזמיני השירותים.
- למרות זאת עובדי קבלן בתחום הניקיון, השמירה וההסעדה שזכויותיהם בעבודה הופרו, יכולים במקרים מסוימים לתבוע בנוסף גם את מזמין השירות (מקום העבודה בפועל) למרות שההפרה בוצעה על ידי הקבלן (חברת הניקיון, השמירה או ההסעדה).
- ניתן לתבוע את מזמין השירות רק על הפרה של זכויות מסוימות המפורטות בהמשך.
- במקרים אלה ניתן להגיש את התביעה הן נגד מזמין השירות והן נגד החברת הניקיון, השמירה או ההסעדה.
- לפני הגשת התביעה יש להתריע בפני מזמין השירות על הפרת הזכויות, אלא אם הוא לא קבע דרך למתן התרעה או שלא יידע את העובדים על דרך זו.
- מזמין השירות יכול לנקוט מספר צעדים שיכולים לאפשר לו להתגונן בפני התביעה ולהיות פטור מאחריות להפרת הזכויות של העובדים, למשל: בדיקות תקופתיות או נקיטת צעדים לתיקון הפרות שהתגלו. במקרה כזה האחריות להפרת הזכויות תוטל אך ורק על חברת הניקיון, השמירה או ההסעדה.
אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים
- עובדי חברות קבלן בענף השמירה, האבטחה וההסעדה, אשר מועסקים מטעם החברה הקבלנית אצל מזמין השירות ובתנאי שהתקיימו כל 4 התנאים הבאים:
- מספר עובדי הקבלן (ניקיון, אבטחה, הסעדה) שעובדים בפועל אצל מזמין השירות הוא לפחות 4 - גם אם הם מועסקים על ידי קבלנים שונים.
- שירותי הניקיון, האבטחה או ההסעדה סופקו לאותו מקום עבודה במשך תקופה של 6 חודשים לפחות באופן קבוע ורציף.
- הזכות שנפגעה או הופרה היא אחת מהזכויות המפורטות בפסקה הבאה.
- ניתנה התראה למזמין השירות על הפרת הזכויות באחת מהדרכים הבאות:
- העובד או ארגון העובדים שמייצג אותו מסר למזמין השירות הודעה בכתב ולפיה נדרש הקבלן לתקן את ההפרות, אך ההפרות לא תוקנו תוך 30 יום ממועד מסירת ההודעה.
- מפקח עבודה מסר למזמין השירות הודעה בכתב, לפיה הקבלן מפר את זכויות עובדיו, והקבלן לא תיקן את ההפרות תוך 30 יום.
הזכויות שבגין הפרתן ניתן לתבוע את מזמין השירות
- תשלום שכר מינימום (כולל הפרת החובה לשלם שכר מינימום מוגדל, למשל שכר מינימום מוגדל לעובדי שמירה ואבטחה)
- הלנת שכר
- החזר הוצאות נסיעה
- ניכויים אסורים משכר עבודה כשניכוי הסכומים היה ביוזמת מזמין השירות או לפי הוראותיו
- אי העברת סכומים שנוכו משכר העובד אל הגופים שאליהם הם מיועדים (למשל העברת הסכומים אל קרנות הפנסיה, קרנות השתלמות, ביטוח לאומי, או מס הכנסה)
- חופשה שנתית, כולל תשלום תשלום דמי חופשה ותשלום פדיון חופשה בסיום תקופת ההעסקה
- העסקה בשעות נוספות בניגוד להיתר או הפרת החובה לתשלום גמול עבור שעות נוספות
- העסקה במנוחה השבועית ללא היתר או הפרת החובה לתשלום גמול עבודה במנוחה השבועית
- תשלום דמי חגים לעובדים שנעדרו מעבודתם במהלך חג
- תשלום מוגדל למי שעבדו במהלך החג (ראו: גמול עבור העסקה בחג לעובדי שמירה ואבטחה או גמול עבור העסקה ביום חג לעובדי ניקיון או הסעדה)
- ביטוח פנסיוני, כולל הפרת החובה לביטוח פנסיוני בתנאים מועדפים במקרה של עובדי ניקיון, עובדי שמירה וכן עובדי ניקיון או שמירה בגופים הציבוריים.
- דמי הבראה:
- לעובדי ניקיון או שמירה במגזר הציבורי - אי תשלום כלל או אי תשלום דמי הבראה מוגדלים לעובד ניקיון או עובדי שמירה בגופים הציבוריים.
- לעובדי ניקיון או שמירה במגזר הפרטי וכן לעובדי הסעדה בכל המגזרים - אי תשלום דמי הבראה כלל או תשלום נמוך מהקבוע בצו ההרחבה הכללי שחל על כל העובדים במשק.
- הפרת הזכויות הייחודיות הבאות למי שמועסקים בגופים ציבוריים בלבד:
- הפרת הזכויות הבאות של עובדים מתחת לגיל 18:
- העסקת נערים בשעות נוספות או במנוחה השבועית
- העסקת נערים בעבודת לילה ללא היתר או בניגוד להוראות היתר
למי ואיך פונים
- העובד רשאי להגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה הן נגד מזמין השירות והן נגד חברת הניקיון, השמירה או ההסעדה. למידע על אופן הגשת תביעה לבית הדין האזורי לעבודה ראו הגשת תביעה לתשלום שכר עבודה, פיצויי פיטורים או זכויות סוציאליות אחרות בבית הדין האזורי לעבודה.
- העובד צריך להוכיח כי זכויותיו הופרו וכי הוא או ארגון העובדים או מפקח עבודה התריע בפני מזמין השירות על ההפרות, אך ההפרות לא תוקנו תוך 30 יום.
טענות הגנה של מזמין השירות שבהתקיימן הוא עשוי להיות פטור מאחריות
- מזמין השירות יכול להתגונן ולהיות פטור מאחריות להפרות אם יוכיח את אחת מהטענות הבאות:
- ההפרה תוקנה במלואה.
- הוא הסתמך בתום לב על בדיקות תקופתיות, שנערכו בידי בודק שכר מוסמך זמן קצר לפני שבוצעה ההפרה, ותוצאות הבדיקות קבעו כי הקבלן קיים את חובותיו כלפי העובדים.
- על המזמין מוטלת אחריות לבחון אם בדיקות השכר נערכו באופן סביר, כך שניתן להסתמך עליהן בתום לב. מצופה שהמזמין ייתן הנחיות בסיסיות לבודק השכר כגון: לוחות זמנים לעריכת הבדיקה, עדכון המזמין בדבר אי שיתוף פעולה מצד הקבלן וכו'.
- כאשר בודק השכר מתריע בפני מזמין השירות על היעדר שיתוף פעולה מצד הקבלן חלה על מזמין השירות החובה להבטיח שיתוף פעולה או להפסיק את ההתקשרות עם הקבלן, נותן השירות. אם לא עשה אחד מאלה לא יוכל לטעון כי הסתמך על תוצאות הבדיקה "בתום לב".
- כשיש פער זמנים גדול בין עריכת הבדיקות התקופתיות להסקת המסקנות ונקיטת הפעולות הנדרשות, יתקשה המזמין להוכיח שהוא הסתמך על תוצאות הבדיקה בתום לב.
- בבדיקה התקופתית אמנם נמצאו הפרות של זכויות העובדים, אך מזמין השירות עשה כל שביכולתו לתיקון ההפרות בידי הקבלן, ואם ההפרות לא תוקנו תוך זמן סביר, מזמין השירות ביטל את החוזה בינו לבין הקבלן.
חשוב לדעת
- אם לא התקיימו התנאים להגשת תביעה ישירה נגד מזמין השירות, העובדים עדיין יכולים להגיש תביעה נגד חברת הניקיון, השמירה או ההסעדה, שהן המעסיקות והאחראיות הישירות להפרת הזכויות של העובדים.
- מלבד התביעה לבית הדין לעבודה, העובדים יכולים גם להגיש תלונה ליחידת האכיפה במשרד העבודה, הן נגד מזמין השירות והן נגד המעסיק. למידע נוסף ראו פנייה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
פסקי דין
- על מזמין שירות לקבוע דרך שבה יוכלו עובדי קבלן להגיש אליו תלונות על הפרת זכויותיהם
- בע"ע 45450-01-21 - פסקאות 104-90, 136, 139