מדריך מיצוי זכויות למשפחות ויחידים במצוקה כלכלית (זכות)

מתוך כל-זכות (www.kolzchut.org.il), אנציקלופדיית הזכויות של ישראל

הקדמה:

המידע במדריך מיועד לסייע לתהליך מהיר של מיצוי זכויות למשפחות ויחידים שחיים במצוקה כלכלית
בכל מקרה רצוי להכיר את הפורטל המלא בתחום אנשים במצוקה כלכלית
מוקד 118 של משרד הרווחה יכול לסייע לכם במצבי חירום

המדריך מיועד למשפחות ויחידים השרויים במצוקה כלכלית (ככלל, מי שמרוויחים פחות מ- 8,000 ש"ח כולל קצבאות).
בנוסף, המידע נועד לסייע לעובדות סוציאליות ולעובדים ומתנדבים בעמותות. אנשי מקצוע ונותני שירות המעוניינים לערוך מעקב על מצבם של אנשים המטופלים על ידם, יכולים להיעזר בטור "המשך טיפול" שהוספנו למדריך בגרסת ההדפסה.
בחרנו לרכז במדריך זה מידע על זכויות עיקריות, בכל מקרה אנחנו ממליצים לגלוש בכל האיזורים של פורטל אנשים במצוקה כלכלית.

קצבאות ומענקים בשל הכנסה נמוכה

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
האם אתם מקבלים הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה? במקרה שלא, מומלץ לבדוק את זכאותכם לגמלת הבטחת הכנסה (השלמת הכנסה). במקרה שכן, חשוב מאוד שתעברו על הפיסקה הבאה בהמשך המדריך: הנחות רלבנטיות למקבלי הבטחת הכנסה.
האם אתם עובדים בשכר נמוך? אם כן, מומלץ לבדוק את זכאותכם למענק עבודה (מענק הכנסה, מס הכנסה שלילי)

חובות

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
קיבלתם מכתב התראה מההוצאה לפועל? מבקרים אתכם נציגי ההוצאה לפועל? לרשותכם מידע מאוד חשוב: במקרים מסוימים כדאי לשקול פנייה להליך פשיטת רגל, אשר יביא למחיקת חובות בסיומו. למידע נוסף ראו מדריך לאדם הנמצא בחובות ושוקל לפתוח ביוזמתו בהליך פשיטת רגל.
קיבלתם התראת פשיטת רגל? נמצאים בחובות ושוקלים לפנות להליך פשיטת רגל ביוזמתכם? מידע חשוב לרשותכם: ראו את הפורטל המלא פשיטת רגל וחדלות פירעון

דיור

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
האם אתם גרים בשכירות פרטית (לא דיור ציבורי)? במקרה שכן, כדאי לבדוק בהקדם את הזכויות הבאות: חשוב לזכור שמימוש זכויות בתחום הדיור הוא תהליך ארוך המצריך סבלנות והתמדה
האם אתם גרים בדיור הציבורי? אם כן, חשוב שתהיו מודעים לזכויותיכם כדיירים: ראו את הפורטל המלא של דיור ציבורי

ילדים

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
האם יש לכם ילדים בגנים או בבתי ספר? במקרה שכן, כדאי לכם לבדוק: ראו את הפורטל המלא סיוע כלכלי להורים במערכת החינוך
האם יש לכם ילד/ילדים במעונות? במקרה שכן, כדאי לכם לבדוק תכניות סיוע למעונות: מומלץ לבקר בפורטל מעונות יום

הנחות והטבות

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
האם אתם מודעים להטבות הכלליות האלה? שווה לבדוק...
האם אתם מקבלים הנחה בחשבון החשמל? ראו פרטים לגבי האוכלוסיות הזכאיות להנחה
  • ניתן לבקש מחברת החשמל לקבל את חשבון החשמל אחת לחודש, במקום אחת לחודשיים.
  • מומלץ גם לברר במוקד 103 של חברת החשמל לגבי:
    • אפשרות לפרוע את תשלום חשבון החשמל באמצעות שוברי תשלום
    • ביצוע הסדרי חוב באמצעות מת"מ בפריסות לתקופות ארוכות
    • הקלה בהסדרי חוב על-ידי ביטול ריביות ועלויות גבייה

סיוע משפטי

שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
האם אתם זקוקים לסיוע משפטי? במקרה שכן, חשוב שתכירו את האפשרויות הבאות לקבלת סיוע משפטי: מומלץ לבדוק אפשרויות נוספות לקבלת סיוע בפורטל סיוע משפטי חינם או בתשלום סמלי

הנחות רלוונטיות למקבלי הבטחת הכנסה

  • חשוב: רוב הזכויות המופיעות בחלק זה אמורות להיות מיושמות בצורה אוטומטית על-ידי העברת קבצים מביטוח לאומי (או הרשות לרווחת ניצולי השואה) לגורמים הרלוונטיים (חברת חשמל, תאגידי המים וכו'), אולם מבדיקות שנעשו בעבר, ניראה שישנם מקרים של זכאים ה"נופלים בין הכסאות" ולא זוכים להנחות. לכן, חשוב לבדוק לגבי כל הנחה האם היא אכן מיושמת בפועל.
שאלה מה לעשות? הערות המשך טיפול
האם אתם מודעים להנחות שונות ופטורים שאתם זכאים להם? שימו לב לזכויות הבאות:
האם יש זכאות לסיוע נוסף בנושאי דיור? שימו לב להטבות הבאות:
האם יש זכאות לסיוע ספציפי בתחום הבריאות? שימו לב להטבות הבאות:
איך ניתן להקל על הוצאות החשמל? שימו לב לזכויות הבאות: חשבון חשמל לדוגמה עם סימון ההנחה (לחצו על התמונה לתצוגה מלאה):

הנחה בחשבון החשמל לזכאים - חלק עליון.jpg

האם את מצפה לילד? שימי לב להטבה הבאה מטעם הקרן לידידות:

מי יכול לעזור?

  • חשוב: ישנם ארגוני סיוע רבים. בחרנו לרכז פה מספר מצומצם של ארגונים בעלי פריסה ארצית עם עדיפות מובנית למוקדי שירות ממשלתיים/ציבוריים. בכל מקרה אתם מוזמנים לראות את הרשימה המלאה בנושא.
ארגון טלפון פנייה מקוונת הערות המשך טיפול
מוקד רווחה לאומי של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים 118 המוקד פועל 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע המענה ניתן במספר שפות. המוקד מספק שירותי מידע והכוון לציבור הרחב בתחומי מצוקה, חירום, רווחה ושירותים חברתיים במגזר הממשלתי והציבורי, ובמגזר השלישי.
מוקד המוסד לביטוח לאומי 6050* טופס בירור אישי מקוון מוקד טלפוני ארצי - בטלפון 6050* או 04-8812345 מכל מכשיר טלפון, בזק וסלולארי.השירות ניתן בימים א' - ה' בין השעות 8:00 - 17:00 בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.
ידיד - מרכזי זכויות בקהילה 1-700-500-313 טופס פנייה מקוון לעמותת ידיד מרכזי זכויות ושלוחות בערים: חצור הגלילית, צפת, נצרת, נצרת עילית, סחנין, שפרעם, כרמיאל, תל מונד, תל אביב, פתח תקוה, אשדוד, רהט, ירושלים, קרית מלאכי, שפיר, נהורה וקרית גת.
פעמונים 03-9127150 פנייה ל"פעמונים עונים" ליווי משפחות ויחידים הנמצאים בקשיים כלכליים, במטרה להקנות להם כלים לניהול נכון של תקציב המשפחה לטווח הארוך.
שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח 118 דף הפייסבוק של שי"ל
  • מוקד ומרכז המידע של שי"ל פועל באמצעות מוקד 118 של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בימים א-ה (לא כולל ערבי חג) בשעות 8:30 עד 16:00.
  • לרשימת תחנות שי"ל ברחבי הארץ
מרכזי עוצמה בתכנית נושמים לרווחה

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מידע זה עשוי לעניין אותך

פסקי דין

חקיקה ונהלים